Над 700 катаджии, или по 2-ма души на ден, са наказани за година за опити да "излъжат контрола" в патрулките. Имало пътни полицаи, които за 12 месеца задържали по 30-40 шофьори, предложили им подкупи.
Над 700 катаджии годишно или по 2-ма на ден, са били наказвани за опити за корупция през последните 12 месеца благодарение на видео - и аудиоконтрола върху патрулните им автомобили. В резултат масово служители на Пътна полиция са започнали да напускат, като се пренасочвали към Гранична полиция и към районните полицейски управления, научи "168 часа".
Първите оборудвани с камери и микрофони коли влязоха в действие още в началото на миналата година. Сигналът от тях се предава с висока видеорезолюция по 3G връзка директно в МВР. Той показва какво правят служителите вътре в патрулката и предава чрез звук от микрофона разговора, който водят катаджиите със спрените за проверка шофьори.
"Вероятността за корупция при това оборудване вече е минимална", похвалиха се още тогава от ръководството на Пътна полиция, а как точно действа новата техника, бе демонстрирано на специална пресконференция. Най-много оборудвани с камери и микрофони автомобили бяха осигурени за големите градове, като общо антикорупционните коли бяха 120.
Първоначално от МВР обявиха, че записите, които се правят в патрулите на КАТ, ще бъдат проверявани основно след сигнали и жалби от граждани, като видеото ще се пази един месец. Сега обаче става ясно, че работата на Пътна полиция е била постоянно контролирана от Дирекция "Вътрешна сигурност" на МВР. Така се е разбрало, че катаджиите масово се опитват да изхитрят системата, обясниха източниците на вестника от МВР.
Много от тях директно покривали камерите, изключвали микрофоните, които трябва да носят на реверите на дрехите си по време на пътните проверки. Други пък спирали автомобилите на граждани извън обхвата на камерите или пък били изобличавани директно да спят по време на работа. След анализ на съответното нарушение на дисциплината, информацията била предавана на ръководството на съответното областно управление на МВР, в което работят нелоялните пътни полицаи, за да им бъде наложено наказание. Принципът бил да се съставят комисии по места, които да определят как точно да бъдат санкционирани нарушителите в униформи от директорите на областните дирекции.
В първоначалния етап се оказало, че ръководствата по места задействали процедурата със силно нежелание и съпротива, защото не искали да се конфронтират с подчинените си. Това предизвикало според източниците на "168 часа" няколко проверки на различни директори в страната от централно ниво на вътрешното министерство. По този начин след вътрешен натиск шефовете на дирекции в крайна сметка започнали да налагат наказания на подчинените си, които опитвали да заобиколят антикорупционната система.
Така много скоро отделни катаджии натрупали по две наказания, а според правилника на МВР в такива случаи следващата санкция е директно уволняване от системата. За да избегнат това, много на два пъти наказвани служители започнали да се местят в други служби на министерството. Най-силно било желанието за постъпване в Гранична полиция, където в последните години корупционният натиск се увеличи драстично заради засиления трафик на бежанци през страната ни.