Малка семейна ферма на село като работещ бизнес модел – много производители в България се опитват да го постигнат, но малцина от тях успяват. Дали е заради покупателната възможност и манталитета на потребителите, или заради липсата на работна ръка и финансови средства – причините са най-различни.
Разгледайте цялата рубрика на Агри.БГ:
ДАМИТЕ В СЕЛСКОТО СТОПАНСТВОПодобни проблеми обаче не стоят пред Жюстин Девит и нейното щастливо младо семейство от Белгия. Тя е внучка на фермер, работила е в научен институт за зеленчуци и полски култури, след което като консултант на бифермери. През 2018 г. решава да поеме стопанството от дядо си и да го направи печелившо.
„И успява – без да се оплаква от Ковид или от Украйна. Не каза, че им пречи Зелената сделка, политиците или че няма кой да работи във фермата! Най-много я притесняват климатичните промени и опасността да се провалят реколти заради климата”, разказва Стоилко Апостолов от Фондация „Биоселена”, който лично се запознава с нея по време на работна обиколка на биоферми близо до Брюксел. На Балканите ни мъчат суша и високи температури, докато в Белгия не спира да вали. Фермерите не могат да засеят пролетниците, защото не успяват да влязат с тракторите в нивите, прави сравнение той.
Стопанство на Жюстин се простира на площ от 90 дка – 40 дка плодове и зеленчуци, 40 дка ливади и пасища и 10 дка сгради и стопански постройки. Отглеждат се над 80 вида плодове, зеленчуци и подправки.
Големият им специалитет са ягодите – чрез комбинация от сортове, срокове на засаждане, покриване и торене, успяват да предлагат свежи ягоди от април до края на август!
Другата им гордост са 16-те сорта тикви. Отглеждат кокошки-носачки и пилета за месо, прасета и 40 овце от месодайна порода. Имат магазин във фермата и ресторант, който готви само с продукти от фермата.
Клиентите идват с децата си и сами берат зеленчуците и плодовете. Сами вземат яйца от полозите и отиват в магазина да платят. Агнета, прасета и пилета се колят в кланица по график на партиди.
Постоянните клиенти са около 2000, с които се държи връзка по имейл и в социалните мрежи.
Организират се посещения на деца и ученици, семейни и фирмени тържества, тиймбилдинги. В ресторанта готвят двама професионални готвачи по 20 часа седмично. В магазина работят двама наети продавачи. За всичко останало в стопанството се грижат Жюстин и съпругът й. Нямат големи трактори и скъпи машини, повечето операции са ръчни.
„Ферма с 90 дка дава работа на 6 човека! Това е бизнес модел, който би работил и в България. Всичко е достъпно, прозрачно за клиента. Пазаруването или вечерята в ресторанта са преживяване. Децата си играят със зайците и агнетата. Берат си сами ягодите, вадят си картофите от нивата. И най-важното, фермерите не мечтаят да стават големи”, споделя впечатленията си Стоилко Апостолов.
Информационната кампания "ОСП работи за нас: По-зелени и умни!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.
Следете темата и на cap4us.agri.bg