Диян Стаматов: Имаме училища, в които мотивацията за учене е съвсем малка

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (1)
16:40 / 10.09.2023
1316
"Образованието е продукт, чиято дейност се вижда 7-8 години по-късно, след като приключи. Днес имаме елитни училища, но имаме и училища, в които мотивацията за учене е съвсем малка. Тъкмо там, когато се постигне малка крачка, този напредък е изключително важен и за всеки конкретен ученик, а и за цялото общество. Това е трудният измерител на качеството в средното образование. Това каза Диян Стаматов, директор на 119-о Средно училище в София и председател на Съюза на работодателите в народната просвета в ефира на БНР.

"Имаме образование на две скорости от доста време в нашата страна и то става все по-ясно отличимо с всяка изминала година", допълни още той.

"Ако за първата група ученици ученето е лекота, за втората е свързано с много други допълнителни социални казуси, които не могат да бъдат поставени с един аршин в едната и в другата общност. ... Има не малко места, в които българският език е трудност за цели семейства, цели общности. Тъкмо там усилията трябва да са много по-големи, за да може ученикът да разбере за какво му се говори в час и какво пише в учебниците. Там усилията на учителите и на директорите на училищата са в пъти повече, за да се направи малката крачна напред"

Според Диян Стаматов причината за образование на две скорости са забавените истински реформи от 2016 г. досега:

"Ако всяка година не се правят необходимите реформи, тази голяма ножица ще се разтваря още повече и ще става още по-страшно за всички, клонящо към национална катастрофа".

Той беше категоричен, че най-трудната реформа е свързана с осъвременяването на учебното съдържание:

"Иначе казано - ученикът да не си задава въпроса за какво ще му служи това, което учи в училище. ... В учебника трябва да има базисни, основни понятия, които да дават характеристика на всеки ученик какво означава даденият термин или дадената дейност, а не дълбочината на академичната характеристика, която в момента я има в почти всички учебници по всички предмети в средното образование. Това е най-трудната реформа, която с години се оставя и накрая учебникът е една изключително пълна енциклопедия за всеки един ученик. Резултатите са видни всяка година".

Стаматов подчерта, че тази реформа не означава опростяване на учебното съдържание, а олекотяване.

"Днешният ученик е много по-дигитализиран от учениците преди 10 или 20 години и на него му трябва коренно различен прагматичен подход с много визуализация на материала по всеки един предмет".

Виж коментарите (1)
Още новини от Национални новини:
Кошмарът в "Петрохан" продължава: Нови паднали дървета блокират д...
Голям успех на 12-годишно българче
Иво Христов: Механизмите на държавата вече не работят. Парламентъ...
Енергийният министър: Нормално е цената на природния газ да се по...
Арх. Дора Иванова: Бузлуджа може да е магнит за развитие на туриз...
Каракачанов за политическата криза: Вината е на българите, че про...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).