Дизелът у нас - по-скъп от бензина и с по-високи цени от Австрия и Испания

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (8)
16:40 / 28.08.2010
3224
През последните 3 години акцизите и косвените данъци върху горивата не са се променяли и всяка една страна в Европейския съюз сама определя политиката си спрямо тях. Към момента акцизът е 685 лева за хиляда литра при бензина и 600 лева за същото количество при дизела.

Въпреки по-ниските ставки при дизеловото гориво и по-ниските производствени разходи за неговото получаване при преработката на нефт, на бензиностанциите от доста време ясно се забелязва тенденцията дизелът да е по-скъп от бензина, особено през лятото.

В някои европейски страни дизелът е на цена по-ниска отколкото се продава у нас при това страни със висок стандарт. Така например в Австрия той е на цена 2,18 лв , в Испания 2,14 лв, а у нас е заковал цени от 2.23 лева, при това на повечето бензиностанции. Това сочат данните на Международния транспортен съюз за месец август.

Сметките показват, че от месец май досега дизелът у нас е поскъпнал с 30 стотинки. След две години се предвижда поредното повишаване на акцизите на бензина и на дизела, съответно 25 лева и 15 лева на хиляда литра, поясниха от финансовото министерство. Това означава, че ще плащаме дори още по-високи цени.

Според икономистът Веселин Пасев е аномалия сега да плащаме такива цени на нафтата, каквито са били по времето на двойно по-скъпия петрол на международните пазари. Според експерта е напълно вероятно да има картелно споразумение между играчите на пазара у нас, за да се поддържат високите цени на дизела. А държавата не осъществява никаква целенасочена политика, за да се справи с проблема.

По мнение на Пасев при абсолютно либерализиран пазар у нас държавата няма сериозна стратегия, която да доведе до понижение на цените. Още повече, че икономиката ни разчита основно на внос на горива. В други страни в подобна ситуация са въведени мерки за оптимизация на цените на горивата като например сключване на дългосрочни договори при изгодни условия директно със страни-производители, нулеви ставки за транспорт и по-ниски акцизи. У нас обаче липсва конкуренция на пазара, а има и съмнение за картелно споразумение между дистрибуторите.

Според Пасев още по-озадачаващо е защо именно през летния сезон, когато има по-високо потребление на дизелово гориво, цените са толкова високи. Той си го обяснява с манталитета на българския бизнес към високи печалби.

Източник: Ekipnews


Виж коментарите (8)
Още новини от Национални новини:
Борисов: Утре ГЕРБ внася две питания до КС
Автомобил падна в микроязовир, жена е в болница в Пловдив
Няма да ни се размине, НИМХ потвърди официално прогнозата
След 10 дни в неизвестност: Откриха тялото на млад мъж от Бутан, ...
12-годишно българче: Извадиха телефон, за да снимат как ме удрят ...
Днес е една от най-мрачните дати в цялата българска история


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).