© Plovdiv24.bg | | Професионалният празник на българските железничари се отбелязва всяка година през първия неделен ден на август. Традицията да се чества Денят на железничаря датира от средата на миналия век. Изборът на деня, в който да се отбелязва професионалния празник на железопътните работници в нашата страна, е свързан с историческия факт, че в началото на август през далечната 1888 г. железопътната линия Цариброд - София - Белово е открита за международни превози, като същевременно държавата откупува и линията Русе - Варна и започва нейната експлоатация. Така се учредяват Българските Държавни Железници.Историята на българската железница е богата на постижения, предизвикателства и трудни моменти, но най-вече тя е богата с хора, които са отдавали най-доброто от себе си за развитието на железопътния транспорт. Днешните български държавни железници помнят с признателност онези знайни и незнайни железопътни работници, които със своя принос са дали тласък на железницата да върви напред.
Много от дейците на национално-освободителното движение са работили като железничари. Такива са: Тодор Каблешков (началник на гара Белово); Захари Стоянов (маневрист в гара Търново Сеймен - днешният Симеоновград); Иларион Драгостинов (телеграфист на гара Русе); Георги Икономов (маневрист в гарите Русе, Търново Сеймен и Одрин) и др.
Нека не забравяме, че Никола Корчев - човекът, спасил Самарското знаме и изобразен на прочутото платно на художника Ярослав Вешин е бил локомотивен машинист, а поетът Никола Вапцаров е работил близо 2 години като огняр в локомотивното депо в София.
От началото на 2010 г. до настоящия момент за проявен висок професионализъм, бдителност и навременни действия, са наградени 4 локомотивни машинисти и 15 служители на превозни бригади в пътнически влакове.
В своето обръщение към българските железничари по повод предстоящия професионален празник, изпълнителният директор на "Български държавни железници" ЕАД, Пенчо Попов, посочва: "Високо ценя способността на българския железничар да концентрира всички свои умения, познания и отговорност, за да продължи уверено напред. Убеден съм, че и този път ще успеем да мобилизираме всички сили, качества и способности, с цел да убедим обществото, че влакът е действително надежден, удобен и екологичен начин за пътуване и "Български държавни железници" ЕАД са високо отговорен железопътен превозвач. Благодаря на хилядите железничари, които със своя неуморен и отговорен труд, ще изведат железницата напред и ще продължат да творят нейната история!" |