© Plovdiv24.bg | | Доц. Мишел Израел е физик, но е завършил и "Медицинска и санитарна физика" в Медицинския университет в София. Той е национален координатор на Световната здравна организация по защита от нейонизиращи лъчения и ръководи лаборатория по физични фактори в Националния център по опазване на общественото здраве. Преподава в Софийския университет "Св. Климент Охридски", в медицинските университети в Букурещ и Йерусалим и дори във Военновъздушните сили на САЩ.- Какъв е разрешителният режим във връзка с базовите станции на мобилните оператори? Кой упражнява контрол над тях?
- Само операторите знаят реалния брой на антените. Колко са базовите станции, преминали през контрол, обаче могат да кажат местните административни органи. Причината е, че разрешителният режим се осъществява по 2 закона. Единият е Законът за устройство на територията (ЗУТ), по силата на който тези базови станции се водят строителни обекти и затова документите за тях минават през общините. По Закона за здравето другият контролен орган е РИОКОЗ, само че там почти няма подготвени кадри и апаратура. РИОКОЗ - Варна, вече разполага с техника. Тя е закупена наскоро и аз ще им помогна да я калибрират. Поел съм и ангажимент да обуча за работа с нея една от физичките тук.
Лошото е, че самото Министерство на здравеопазването (МЗ) бяга от контрол и не спазва Закона за здравето. Прословутата Наредба №9, издадена от министерствата на здравеопазването и на околната среда и водите, казва, че всички видове излъчватели в населено място - базови, радио или телевизионни станции, локатори, трябва да минават през два етапа на контрол. Единият е предварителен и изисква МЗ да изчислят параметрите на съответната хигиенна зона и да дадат разрешение за поставянето на антена, ако всичко е наред. Когато станцията бъде монтирана и пусната в действие, тази зона трябва да се провери с измерване. Проблемът е, че много малко хора в страната могат да правят това.
- Къде другаде куцат нещата, тъй като има много незаконни антени?
- Тази наредба почти не е действала, когато у нас е започнало въвеждането на станциите, така че те са били монтирани почти безконтролно. После ние като център към МЗ се заехме да проучим спазването на наредбата и сложихме ред. В момента при нас има национална база данни от почти всички обекти, които са минали през контрол в страната. Само че данните ни са единствено за узаконените обекти. МЗ и общините бягат от контрол. Никой не вика РИОКОЗ на приемателните комисии, защото се смята, че няма опасност. Тази наредба, за която ви говоря, е въведена от мен още през 1991 г. чрез Министерството на околната среда и водите. По искане на МОСВ през 2003 г. мой екип направи нов проект на наредба, така че да хармонизираме нормативните документи с европейските стандарти. Изпратихме го в МЗ през 2004 г. От тогава досега непрекъснато има някакви интереси, заради които постоянно изискват от нас да правим някакви изменения в документа. Накрая отказахме наредбата да влезе в сила и започнахме работа по проект за закон. Той не само трябва да регламентира пътя, по който се извършва узаконяването, но и да посочи задълженията на операторите към гражданите. Ние настояваме хората да бъдат запознати. Ние искаме, ако антената се слага на вход "Б", входове "А" и "В" да не бъдат елиминирани, тъй като са част от блока. В повечето случаи хората там се оплакват не заради опасността за здравето им, а защото не получават нищо от наема, който плащат мобилните оператори. Понякога обаче има граждани, които се чувстват зле и смятат, че причината за това е именно базовата станция. Може би е така, но как да проверят това, ако нямат никаква информация?! Обществеността трябва да бъде запозната с цялата дейност по въвеждане на технологиите.
- А докато хората не са информирани, ще продължават да смятат, че този вид излъчвания например предизвикат рак...
- Това са митове. Електромагнитните вълни, които предизвикват рак, не са от този честотен диапазон. Без да се знаят механизмите и причините, досега е известно, че, ако има нещо, което да спомага развитието на ракови заболявания, това са магнитните полета с честота 50 Hz. Такива има във всеки дом. Какво да кажем тогава за електрическия ток, за трафопостовете и др. И не говоря за какъвто и да е рак, а за увеличаване случаите на детските левкемии.
GSM-ите не заразяват, освен ако не са.... мръсни. Има места, където интересът към подобни погрешни твърдения, е и умишлено човъркан. Има сили, които се опитват да раздухват проблема. Това не са журналистите. В някои райони интересите са чисто икономически. Съществуват частни фирми, които искат да поемат целия този бизнес. Към нас например наскоро се обърна един възрастен софиянец. Правихме 3 пъти замервания в дома му. Там живее новороденото му внуче и човекът се страхува, че то може да бъде облъчено от антената, която се вижда от прозореца на неговото жилище. Установихме, че това вероятно е възможно при едно силно излъчване и помолихме операторите да направим измерване при максимална мощност. За това "удоволствие" нашият институт взема държавна такса от 50 лв. Човекът обаче решил да направи и независимо измерване, за което ангажирал частна фирма. Оказа се, че тя го е излъгала, защото е използвала уред, който не мери в този честотен диапазон, не е акредитирана за подобни замервания, но взела за услугата 700 лв. Представете си за какво става въпрос, ако този "бизнес" се отпуши. Икономическите интереси са много сериозни, а в някои райони на страната те се използват и за политически цели. Първата станция, използвана за това, всъщност беше във Варненския регион. Преди повече от 20 години в Калиакра започна строежът на една голяма SOS станция, която, за съжаление, беше руска. Кметът не Българево тогава вдигна селото на жива верига срещу антената и така спечели изборите. В момента тя не работи и стои там като паметник на глупостта. Този род предизборна манипулация се използва масово и сега.
- А каква е вината на общините за липсата на информация?
- Според мен общинските администрации са по-скоро незаинтересовани, отколкото злонамерени. За щастие, не във всички общини цари хаос. В Добрич например са изградили невероятна база данни, но това не се е получило във Варна. Ако общината има такива данни, няма да разреши например в близост до блок, върху който има антена, да се построи сграда на същата височина. Това обаче често се случва.
- Как хората да бъдат сигурни, че за здравето им няма опасност, ако върху съседния блок има антена?
- Антената е плоска и ако "лицето" й е насочено към съответния прозорец, а разстоянието е по-малко от 50 м, би могъл да съществува някакъв риск. Това обаче не е сигурно, защото има електрически ъгъл, който се управлява от оператора и чрез който антената може да излъчва силно нагоре.
- Как хората да разберат тогава?
- В основата на проверката е измерването. Човек би трябвало първо да се обърне към съответния мобилен оператор, за да се убеди дали има протокол за замервания. Дали станцията е законна трябва да се провери в общината. По ЗУТ главният архитект е задължен да упражни контрол при пускане на станцията в действие. Ако това не е направено, антената не е законна. Всеки може да се обърне и към нас, защото разполагаме с национална база данни. Тя ни позволява да проверим дали станцията на даден адрес е минала през етапите на Наредба №9. Гражданите могат да ни повикат и да направим замервания в домовете им. Надявам се, че съвсем скоро и РИОКОЗ ще може да прави това.
- 50 м ли е периметърът на реалната опасност?
- Зависи от мощността на антената, начина на насочване и т.н. Опасните разстояния са под 20 м. Около 50 м е зоната на риск за антените, които работят на максимална мощност. Зоната не е кръгова, а се отчита като разстояние от предния панел на антената.
- Това означава ли, че антените трябва да се поставят на покрива на сгради, на 50 м от които няма други сгради?
- Да, но може да има сгради, стига те да не са на височината на траекторията на излъчване. В противен случай антената ще бъде неефективна, а при контрол тя не би могла да бъде пусната в действие. Ние сме спирали не една антена.
- Колко антени сте спрели?
- От началото на годината сме спрели повече от 20 антени, още преди да бъдат монтирани.
- Колко от тези 20 антени са във Варна?
- Вероятно има, но не мога да кажа колко, без да проверя документацията. В крайна сметка най-много антени има в София, Варна и Пловдив.
- Какво се случва с тези спрени антени?
- Или се търси друго място за монтирането им, или се разработва нов проект. Мястото може да е същото, но антената се поставя на по-висока мачта, при друг ъгъл и пр. След монтирането също се прави измерване. Ако се окаже, че има някакъв гаф и се отчете облъчване на хора в съседна сграда, трябва да се направи почти невъзможното, за да се спре. Ние не се съгласяваме с решения за намаляване на мощността до 3 W например, защото работим за гражданите, а не за операторите. Освен това, не операторите управляват мощността, а броят на телефонните обаждания. Максималната мощност достига 28-30 W и когато правим оценки, се ръководим от нея.
- Случвало ли се е все пак да бъде свалена антена?
- Много рядко. Имаме 2-3 такива случая, но това е много сложно, защото ние не сме контролен орган и нямаме право да махаме антени. Ние можем само да препоръчаме това на МЗ. На операторите им трябва сигнал, а и са направили голяма инвестиция, затова са готови да търсят алтернативи. При подобни ситуации те могат да направят нови мачти - на ново място, при друг ъгъл и височина. Вертикалният ъгъл е 7 градуса и ако вдигнеш антената с още 2 м, нещата съществено се променят. Друго решение е антената да се завърти, но обезателно правим нови замервания. Много често одобряваме даден проект, но като отидем на място след монтирането на антената, се оказва, че всичко е коренно различно. В протоколите си описваме новата ситуация и после отново проследяваме степента на облъчване.
- А какви са праговете на облъчване? При какви стойности можем да говорим за опасност за хората?
- Развитието на живите организми на Земята е ставало в условията на електромагнитни вълни, поради което човек е изработил изключително големи диапазони на адаптация. Това означава, че праговете са много размити. Това е проблем и при нормирането. В България нормите са 10 микровата на 1 кв. см, а Европа ни натиска да поставим норми от 450 микровата за 900 MHz - стойностите при GSM системите. Представете си какво брожение ще настане сред населението, ако вдигнем нормите 45 пъти.
- На какво се дължи тази внушителна разлика?
- Европа създава нормите си върху доказани ефекти, а не върху главоболие и нарушен сън. Доказаният ефект е повишението на температурата. Това е единственият ефект на облъчване. Световната здравна организация казва, че ако температурата се повиши повече от 1 градус, може да се говори за болестно състояние.
- Битува мнението, че антените карат хората да се чувстват като в микровълнова фурна. Реални ли са тези опасения?
- Микровълновата фурна е 750 W, а при антените говорим за максимум 30 W. Освен това, е различна и честотата на излъчване. Много често човек се дразни от шума на един климатик, макар че той излъчва шум под нормите. Този дразнител създава вид невроза - човек става нервен, получава главоболие, сънят му се нарушава, сърби го навсякъде. Ефектите при лъчението от антените са подобни.
- А по-голяма ли е опасността, когато върху един блок има антени и на трите мобилни оператора?
- Ясно е, че конкуренцията движи бизнеса, но при този бизнес тя води до неблагоприятни здравни ефекти. Не може ли, когато става дума за един блок, и трите оператора да сключат договор и да ползват една и съща антена?! Защо трябва да има 9 антени, когато може да бъдат 3?! Не говоря само за икономическия ефект от тях, а и за вредата за здравето, която носят. В България конкуренцията все още е доста силна, за да се случи това. У нас системите дори все още се изграждат.
- Смятате ли, че при тези икономически интереси ще успеете да защити законопроекта, по който работите?
- Трудно ще се преборим. Тези икономически интереси ни притискат да не правим нищо, а, за съжаление, те идват от нашите шефове в МЗ.
Източник: chernomore.bg |