Доротея Николова: Пишем си кръгла тройка
Ниските резултати от кампанията по грамотност звучат като шамар, който сами сме си ударили като общество, защото резултатът ни накара да си дадем ясна сметка, че тази кръгла тройка си я пишем на всички нас. Това разколебава способността ни да разбираме езика, посланията на другите, да можем да се изразяваме, да можем да мислим чрез езика и чрез текста. Това каза Доротея Николова – учител по български език и литература в предаването "Човекът на фокус" на Радио "Фокус".
Анализът след края на инициативата на "Как се пише?" показва, че 50% от включилите се в кампанията за грамотност "Животът няма "аУтокорект" не могат да се справят с пунктуационните правила в българския книжовен език, което означава, че им е трудно и да осмислят структурата и логиката на българското изречение. 54% са отговаряли средно правилно на въпросите свързани с правописа и 57% се отговорили правилно на задачите, свързани с граматичните норми.
"Всъщност това, което ние наблюдаваме, е отражение на това, което се случва в обществото като цяло. Начинът, по който ние се отнасяме към езика – този небрежен начин, показва нашето занижаване на критериите и на стандартите към всичко, което правим. Трябва да си дадем ясно сметка, че всеки един от нас е отговорен за това каква езикова среда създаваме, но не само езикова – мисловна, средата, в която ние развиваме нашите мисли и респективно нашето бъдеще и това, което всъщност ни се случва всеки ден. Няма как да се оплаквам от някого другиго, а от нас самите", каза тя.
"Пишем си кръгла тройка по международните стандарти, тъй като българските са занижени", обясни тя и като според нея проблемът прераства в това, че "се занижават и знанията и уменията, които изграждат у себе си най-вече учениците, българските деца, хората, които сега порастват, и ние трябва да им помогнем като възрастни да изградят инструментариума, с който да изживеят добре живота си, да създават и да създават и прогрес за България".
Доротея Николова сподели още, че кампания се е радвала да голям интерес от страна не само на младежите в социалната мрежа Threads, но и на много други хора. "На някои от анкетите отговаряха по около 3 500 души, което за активност в социална мрежа свързано с някаква анкета, особено с за грамотността, можем да кажем, че го намираме за постижение".
Начинанието се радва на подкрепа от публични личности с многобройните споделяния, споменавания, статуси от известни журналисти, инфлуенсъри, артисти и писатели. Много важна подкрепа кампанията получава от Иван Ланджев и Драгомир Дончев от рекламна агенция Huts Group, както и закачливото видео с участието на Михаил Билалов, което събра 1 милион гледания в различните платформи, а младежите го разпространяват и под формата на забавни и креативни мемета.