© Plovdiv24.bg | | Лизинговите компании все по-често изземват автомобили на свои клиенти, защото не могат да плащат навреме дължимите по договора суми. "Според Закона за потребителския кредит това става след три неплатени вноски", обясни Борислав Тодоров от Кюн Лизинг.
Данни на Българската народна банка (БНБ) показват, че делът на необслужваните договори за лизинг расте. Към края на септември те са за 846,6 млн. лева, или 23,2% от всички контракти. За сравнение през същия месец миналата година "лошият" лизинг е бил 18,7 на сто.
След просрочването на три вноски, договорът се прекратява и от лизинговата компания си прибират преотстъпения актив, поясни Тодоров. Той разказа още, че не търсят помощта на колекторски фирми, за да си вземат обратно вещите. "За да не се стигне до това, правим всичко възможно, разговаряме с клиента и се опитваме да преструктурираме задълженията му", коментира Тодоров.
Той разказва още, че често имало клиенти, които вземат кола на лизинг с идеята, че няма да погасяват редовно вноските.
Понякога клиентите сами се отказвали от взетото на лизинг превозно средство без да чакат да се натрупат неплатени вноски. Имало и случаи, при които стопанинът връщал по-скъпия автомобил и вземал на лизинг по-евтин.
Според Тодоров в момента пазарът на лизинг е почти замръзнал и нови договори се сключват предимно за иззети или върнати автомобили. Интересът към тях е голям заради изгодните оферти. Например леките коли се продават на пазарни цени към момента без значение каква е била остатъчната стойност по лизинговия договор. "Цените спаднаха и много често при нова сделка не можем дори да покрием този остатък", коментира Тодоров.
Данните на централната ни банка също потвърждават, че пазарът на лизинг все още е в застой.
Източник: в. "Монитор" |