Така е, защото за монополист като "ЛУКОЙЛ" нивата на количествата съхранявани горива във фирмените бензиностанции, и респективно тяхното отчитане в системата на НАП, по същество няма да доведе до промени в системата на отчитане на гиганта, докато за дребните търговци ще създаде значителни затруднения, от гледна точка на инвестициите и последващия контрол, допълва специалистът.
Същинският контрол упражняван от НАП следва да е съсредоточен върху съхраняваните в рафинерията количества, както и тези, съхранявани като държавен резерв и военновременни запаси, като вид активи. Поначало и там контролът е най-непрозрачен, тъй като държавата, чрез Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", се задоволява единствено с кратки прессъобщения да информира обществеността за условията и гаранциите за съхранение на тези количества, съхранявани в складовете на "ЛУКОЙЛ", което поначало е и класифицирана информация.
Каква е реалната гаранция, която държавата дава, че съхраняваните количества няма да влизат в търговския оборот, респективно при необходимост да бъдат заменяни с други? Така на практика монополът ще предопредели и функцията на контрол чрез нивомерите - тежестта му ще бъде върху дребните търговци, докато за големите вериги този контрол по същество ще бъде без значение, защото те нямат проблем с поддържането на константни количества, използвайки резервите си, категоричен е адв. Парачев.