Транспортното министерство е подготвило списък с проекти за финансиране след 2014 г., който включва 12 пътни и жп проекта по европейските коридори, 8 проекта, лежащи на разширената европейска транспортна мрежа, 4 проекта за корабоплаването по Дунав, 2 проекта за интермодални терминали, 4 проекта за системи за управление на трафика и за закупуване на локомотиви и вагони.
Държавните институции разчитат на нови финансови инструменти, които ще допълнят липсващите средства. Така новата жп линия София-Видин, чиито индикативен бюджет възлиза на 2,7 млрд. евро, може да бъде финансирана изцяло по новия финансов инструмент на ЕС Connecting Europe Facility, каза министърът на транспорта Ивайло Московски.
Този европейски финансов инструмент осигурява 50 млрд. евро и е предвиден за приоритетно финализиране на европейските транспортни коридори, за които финансирането по ОП "Транспорт" за съответните държави не е било достатъчно. Избран след конкурс испански консорциум е изготвил 33 идейни проекта за бъдещата жп линия между Видин и София, като са избрани три от тях. Вече е одобрен и докладът по ОВОС за първата половина на трасето, който е разгледан в съответните 25 общини.
По изцяло новата жп линия Видин-София е предвидено скоростта на движение да е между 160 и 200 км/ч. Сега разстоянието от 270 км. се преминава за над 6 ч .По новата линия ще се пътува само 2,5 ч.
Сред бъдещите проекти само участъкът от магистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле се оценява на над 1 млрд. евро, магистрала "Хемус" също ще излезе над 1 млрд. евро. Всички те са предвидени за реализация през следващия програмен период. За изграждането и на 4-лентов скоростен път от Видин до Ботевград са нужни около 190 млн. Евро, или по 1 млн. евро на километър. За този път до 2014 г. трябва да има пълна проектна готовност.
Източник: в. "Монитор"