Агенцията е избрала процедура на договаряне с покана, защото в страната има само три склада, в които може да бъде съхраняван керосин от типа JET 1. "В регистъра са вписани складове за съхранение на реактивно гориво на три дружества - "Лукойл Нефтохим Бургас", "Лукойл България" и "Сакса", пише в мотивите за обявяването на поръчката.
От резерва са уточнили, че от изброените три дружества покана за участие в процедурата на договаряне се изпраща само до "Лукойл Нефтохим Бургас", тъй като оперативната вместимост на регистрираните складовете на останалите дружества не е достатъчна за съхранение на количеството реактивно гориво, предмет на обществената поръчка.
В края на юли кабинетът разблокира 1800 тона керосин от резерва, който трябваше да стигне за потребление от една седмица, след като беше отнет лицензът за управление на данъчните складове на "Лукойл Нефтохим". Седем дни по-късно кабинетът реши да отпусне за всеки случай още количества, но не се знае дали те са били потребени.
Държавната агенция поддържа три вида запаси - задължителни резерви на фирмите, държавен резерв и военновременен резерв. Според отчета на ведомството страната има държавни запаси от автомобилно гориво за 31 дни при заложена целева стойност от 30 дни. В същото време именно автомобилното гориво е и сред най-често купуваните от резерва стоки.
Докладът за дейността на държавния резерв за първите шест месеца на годината показва, че в него до края на юни е имало едва наполовина от нормативно изискваните количества самолетно гориво. Според отчета причина за празния резерв е "отсъствието на координация между институциите, промени в пазарната конюнктура и липсата на достатъчно средства от бюджета заради финансовата криза". Потърсени за коментар, от държавната агенция не отговориха на "Дневник" вече три седмици какво са имали предвид под отсъствието на координация между институциите.
Проблемът със запасите на държавния резерв продължава от години. Той изплува на повърхността, когато в края на юли митниците отнеха лицензи за управление на данъчни складове на "Лукойл Нефтохим". Тогава стана ясно, че за 2010 г. агенцията трябваше да поддържа запаси от нефтопродукти за 70 дни, като 30 се падат на държавата, а 40 на производители и търговци.
Според отчета на ведомството за 2010 г. обаче тя не е успяла да попълни изцяло резервите. Вместо за 30 дни обща обезпеченост на горива, каквито са изискванията на Европейския съюз, агенцията поддържа в края на годината горива за 19.92 дни. Резултатът от постигане на целта е оценен на "незадоволителен".
Недостигът се е компенсирал от резервите на производители и търговци, като се е постигнал резерв за 67 дни, или те са държали запаси за над 47 дни. От отчета за полугодието не става ясно дали недостигът при горивата се покрива от резервите на петролните компании, които също са задължени да поддържат такива към държавния резерв.
В своя план за 2011 г. държавният резерв е заложил да попълни петролните си резерви до октомври тази година, а до декември трябва да постигне 80-дневна обезпеченост на общите запаси от нефтопродукти. Бюджетът на агенцията според закона за държавният бюджет през 2011 г. възлиза на 73.5 млн. лева. От тях 31 млн. лева са общоведомствени разходи - капиталови, за персонал и издръжка. В агенцията в момента работят 572 души.
Източник: в. "Дневник"
Още по темата (31): | |