Това означава, че родителите ще обявяват пред КАТ, ако дават колата на децата си. Същото важи за служебните автомобили. Всеки, който кара фирмена кола, ще декларира това пред КАТ. Целта е глобите с електронен фиш, които "Пътна полиция" се готви рязко да увеличи, да могат да се плащат от този, който наистина прави нарушението. И в момента собственикът на автомобила предоставя данните на шофьора, който е направил нарушението, но в 40% от случаите постоянният адрес на шофьора не съвпада с реалното място, на което живее. Така глобата се връща в КАТ.
Пътните полицаи започват да издирват новия адрес на шофьора. След това изпращат повторно акта. Но и така половината глоби остават неплатени. Законът обаче не позволява в този случай собственикът на автомобила да бъде потърсен отново, тъй като той е предоставил вече веднъж данни за шофьора нарушител.
С промените КАТ ще разполага с актуални данни на всички ползватели на автомобила и джигитите по-лесно ще бъдат наказвани.
И в момента в малкия талон на всеки автомобил има отделна графа за собственик и за ползвател, тъй като това е европейско изискване. Законът обаче не задължава графата "ползвател" да бъде задължително попълвана.
С новите предложения от КАТ искат електронният фиш да не бъде разписван задължително от полицай. В момента десетки съдилища в страната отменят наказанията с електронни фишове, тъй като те не са подписани ръчно от катаджия.
Според КАТ обаче е достатъчно доказателство това, че актът е издаден с посочен адрес, час и място на нарушението. Според тях съдиите се възползват от вратичката в закона и така отменят иначе безспорни нарушения.
Двойни глоби за джигитите на пътя предвиждат поправките в закона. Промяната се прави във връзка с тенденцията пътищата да се наблюдават само с камери - стационарни и мобилни. Пътните полицаи възнамеряват да дадат толеранс от 10 км/ч на шофьорите. Предлагат глобата от 20 лв. в този случай да отпадне. Затова пък наказанието за превишена скорост от 11 до 20 км/ч скача от 50 на 100 лв. С идеята, че само камери ще дебнат джигитите, се предвижда при хващане с над 50 км да не се отнема книжка.
В Гърция спират цялата компания
Гръцките полицаи не проверяват на дребно. Практиката на униформените в южната ни съседка е да спират цяла колона от автомобили, дори само един от тях да е нарушил правилата.
"Целта е да се респектират и останалите водачи, които са видели нарушението, независимо, че не са го извършили. Това е методът на превенцията и той действа от години", обясниха полицаи в Солун.
Те коментираха още, че наказанията в Гърция са били повишени преди 2 години и новите по-високи глоби са дали "много добър ефект". В Гърция за всички по-сериозни нарушения като превишаване на скоростта с 30 км/ч, шофиране без застраховка или употреба на алкохол се наказват със санкции над 500 евро и сваляне на регистрационните табели, докато наказанието не бъде платено. Това респектира особено чуждите водачи, които не могат да напуснат страната, докато не се издължат на хазната за нарушението. Шофьорите, пътуващи в Гърция, обаче трябва да имат предвид, че санкциите там се плащат в полицейските участъци, банковите и пощенските клонове. Те обаче работят като администрацията и нарушаването на правилата в извън работното време може да забави с ден или два ваканцията или пътуването.
В Германия полицаите пък проверяват още повече автомобили накуп. Много често те отбиват 100-километров участък от магистралата по обходен маршрут и спират всички коли за пълна проверка. Тя обаче не отнема повече от 5 минути на автомобил. В това време с помощта на специални устройства немските пътни полицаи проверяват чия собственост е колата, има ли ПТП-та с нея, издирва ли се. Освен това се прави и пълна справка за шофьора, която включва валидна книжка, катастрофи, отнемане заради тежко нарушение на пътя и други. При нарушение пък водачът се отбива в най-близкия полицейски участък за подробна справка, наказание и порицание. Още по-голямо обаче е порицанието за нарушителите в Белгия. Там на електронни табла по шосетата се изписват номерата на автомобилите, които нарушават правилата. Най-често това се налага заради превишена скорост. Пътните радари в Белгия автоматично заснемат нарушителя и изписват номера му. Той обаче се появява и на таблата в полицейските коли и най-близкият патрул спира колата за съставяне на акт за наказание.
Италия наказва за телефон в ръка
В Швейцария трябва да изключвате двигателя на колата си на всеки светофар, който показва червено повече от 30 секунди. Мярката е за опазване на околната среда и намаляване на вредните емисии. Италия наказват шофьорите, ако държат телефон в ръка, дори и да говорят с устройство "свободни ръце". В Испания компютърът и Ipad-а е най-добре да са в багажника. Защото всички видове монитори в автомобила, освен GPS-а, са забранени. Това включва DVD екрани и до и MP3 плеър.
Източник: в. "Стандарт"