ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Една компания доминира на хранителния пазар в България, по-голяма е от всички останали, взети заедно
Автор: Екип Plovdiv24.bg 13:37 / 23.02.2025Коментари (0)68804
Lidl и Kaufland са най-големите вериги супермаркети в България, като всяка от двете има по над 2 млрд. лв. оборот към 2023. Същевременно и двете принадлежат към немската група Schwarz и макар да са с отделни брандове и структури, споделят общ собственик. Заедно с още две немски компании - Rewe - собственик на Billa, и Metro, както и българската Фантастико, те доминират българския пазар за търговия на дребно с хранителни стоки. Няколко по-малки играчи като литовската Maxima с T Market или идващите от Унгария CBA заемат видим, но силно ограничен дял, пише в свой анализ "Землевеж". 

Този олигопол на няколко вериги не е нетипичен и за по-развити икономики. Така в Германия, сочена за пример с ниски цени и богат асортимент, едва 4 компании заемат почти целия пазар. От тях две - Edeka и Rewe, са в по-високия сегмент, а Schwarz Gruppe и Aldi са известни със своите дискаунтъри. Важно е да се отбележи, че намалената ставка на ДДС в Германия за хранителни продукти способства за по-ниски цени по административни причини, а по-големите мащаби позволяват по-ефикасна и съответно евтина дистрибуция.

За разлика от България обаче в Германия никоя от веригите няма по-висок дял от всички останали основни играчи, взети заедно (вижте инфографиакта, прикачена към галерията на новината)

У нас това е налице с големия дял на Lidl и Kaufland, който превишава общия на всички други значими конкуренти. Макар да са възможни само приблизителни и условни оценки на общия пазар за вериги супермаркети, Schwarz Gruppe вероятно владее около 1/2 от него.

Няма доказателства, че групата използва тази привидно монополна позиция, за да манипулира системно цени към потребителите или доставчиците. Освен това отделните организационни структури на двете вериги биха усложнили такъв процес. Въпреки това такава възможност хипотетично би съществувала при отсъствието на други достатъчно силни конкуренти, завършва своя анализ "Землевеж".


Още по темата: общо новини по темата: 585
24.02.2025 КЗП: Ако търговецът заблуждава с размера на разхода и инвестицията, да се предвиди задължение за доказване
24.02.2025 Финансист: Шизофренично е да протестираш срещу високите цени и да сочиш с пръст там, където са най-ниски
24.02.2025 Трети бойкот на 27 февруари: Под прицел са банките!
24.02.2025 Ще има ограничаване на предлагането в отделни категории хранителни стоки, ако бъде въведен "таван" на надценките
23.02.2025 Поискаха ограничаване на печалбите на големите вериги
23.02.2025 Търговци по пазарите произвеждали по 2-3 декара в дворчетата си, а продават целогодишно стотици хиляди тонове
предишна страница [ 1/98 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Февруари 2025 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Зима 2024/2025 г.
Бойни спортове
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Кауза Колежа
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: