Експерт: Ако миналото лято на море сте били със 100 лева в джоба, тази година ще са ви нужни 111 лева

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (1)
11:53 / 18.08.2022
8412
Летният туристически сезон в България се очаква да приключи с ръст от 50 на сто на чуждестранните туристи спрямо същия период на миналата година, прогнозира за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Все още не са достигнати рекордните нивата от 2019 г., когато месечно през юли и август имахме по над 2 милиона чуждестранни посетители. Това означава, че едва през 2024 г. България може да се върне към тези равнища за летния сезон за цялата страна, допълни експертът. Ръстът на посещенията на българите по морските ни курорти се очаква да е около 27 процента.

Между 7 и 11 на сто по-скъпо ни излиза морето това лято

Очакваните приходи от туризъм ще бъдат с около 7 – 11 на сто повече спрямо миналия летен сезон, като те се дължат основно на ръста на цените и в изчисленията не са включени близо 170 млн. лева, които допълнително влязоха като подкрепа за хотелиерския бранш по линия на украинските бежанци за месеците март, април май, юни, коментира Драганов.

Не се сбъднаха очакванията почивките по Черноморието това лято да поскъпнат с 25 – 30 на сто заради значителния ръст на цените на енергоносителите и в момента се отчита увеличение между 7 и 11 процента, коментира Драганов. Ако миналото лято сте били със 100 лева в джоба, тази година ще са ви нужни 111 лева, допълни той. Минималното поскъпване на нощувките и храненето това лято по морето Драганов обясни с няколко причини.

  

От една страна, голяма част от нощувките са платени през 2020 и 2021 г., защото такава практика бе въведена от чуждите туроператори, напомни Драганов и допълни, че това рефлектира и върху другите хотели в желанието им да останат конкурентни на пазара. Ръстове на цените има при записванията в последния момент, но това е световна практика, отчете експертът. Това лято доста "обрани" са и цените на допълнителните услуги и по-специално за храненето.

Цените в менюто са почти запазени, но има ръст в цената напитките, като в същото време се отчита намаление в консумацията на твърдия алкохол за сметка на коктейлите, които са на по-ниска цена. Чадърите и шезлонгите в основните туристически комплекси през 2018 и 2019 г. се продаваха по 7 – 9 лева, а сега се предлагат на същите цени и дори могат да се намерят и на доста по-ниски, коментира експертът.

Според него и следващото лято не се очаква да има драстично увеличение на почивките (от порядъка до 30 на сто), защото се разчита да продължат компенсациите за тока за бизнеса, а и българският туризъм вече е направил сериозни инвестиции да намали енергийните си разходи с въвеждането на енергоспестяващи технологии.

"Препечените филийки на скари тип  "чушкопек", които нагряват цялото околно пространство до двеста градуса, вече ги няма", отбеляза Драганов.

Хапването в ресторанти по морето също не може да се каже, че ни излиза по-скъпо, според Драганов.

Няма намаление в предлаганите грамажи храна, все повече стават заведенията, които разчита на собствено производство на зеленчуци, плодове, месо – например к.к. "Албена" има своя ферма за висококачествено месо, или имат договори по преференциални цени с мандри. Разликата с предишни години е, че вече няма изхвърляне на храна, защото порциите са толкова, колкото са нужни за едно хранене, смята експертът.

 

По-активно ще ползваме ваучерите за туризъм тази зима и следващото лято

 

Ваучерите за храна, които да се използват и за туризъм, навлизат с нормално темпо. Те са новост и браншът все още е ангажиран с пика на сезона и нямаше време да се обърне към този продукт, коментира Драганов. Той обаче изтъкна, че ваучерите изключително добре се приемат във всички хотели, които предлагат уелнес и спа услуги и те са водещи при въвеждането им.

Големите туристически комплекси и собствениците на повече от един хотел и леглова база, която се ползва и от български туристи, вече са сключили договори с минимум три фирми за ваучери за храна, отбеляза Драганов. Той посочи, че вече много хотели се ориентират към зимния и следващия летен сезон за използването на ваучери, защото те са удобни, предвид че могат да бъдат сключени договори с цели предприятия – особено вериги бензиностанции, хранителни магазини или големи производства с над сто души заети, и почивката на работещите в тях да бъде осигурена на преференциални цени.

Виж коментарите (1)

Още по темата (936):
14.08.2023 "Който влезе, не излиза": По Южното Черноморие е страшно
08.08.2023 Хора вдигат ръце: Всичко е унищожено
21.07.2023 Ето я голямата и кичозна къща на богатата ромска фамилия, обядвала за 650
лева
01.11.2022 Взе повече туристи предпочитат да почиват на къмпинг
28.10.2022 Вижте колко хиляди нарушения са открили по нашето море това лято
17.10.2022 Здравко от "Биг Брадър": Съпругата ми се радва, че не съм богат
Още новини от Национални новини:
Тихомир Безлов: Вейповете се оказаха в една сива зона
Атанас Зафиров: От днес БСП е различна, председателят ще бъде пръ...
Загиналите от касапницата край Видин са от пловдивския квартал "С...
Жълт код в 13 области: АПИ с апел към шофьорите
Проф. Огнян Герджиков: Сериозен порок за България е нестабилното ...
След фотофиниш: Атанас Зафиров е новият председател на БСП


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).