Експерт: Ако преди един клиент в Западна Европа е плащал 700 евро на месец за нова кола, сега плаща двойно повече
Пазарът на употребявани автомобили в редица европейски страни е във възход. Това става на фона на поскъпването на новите коли заради инфлацията и в условията на по-високи мита върху вноса на автомобили в САЩ, наложени от администрацията на американския президент Доналд Тръмп.
Защо да си купим кола "втора ръка"
"След пандемията (от КОВИД-19 - бел. ред.) се увеличиха сроковете, в които купувачите на нови превозни средства, могат да ги получат, дори след като са ги платили. Заради това много хора, на които им трябва веднага превозно средство, откриха, че пазарът на употребявани превозни средства е решение за техните проблеми", посочват от "Флексикар".
Срокът за доставка при покупка на нов автомобил може да варира от три до шест месеца. Когато купувате употребяван автомобил, почти веднага получавате колата, отбелязват представители на испанската компания.
Те акцентират и върху факта, че застраховките от типа на "Автокаско" са по-евтини за автомобилите "втора ръка" в сравнение с тези, които се предлагат за новите коли.
Пазарът на употребявани автомобили в България
Употребяваните коли у нас поскъпнаха средно почти двойно след края на пандемията от КОВИД-19, сочат данни от обявите за продажба на автомобили "втора ръка", публикувани в специализирани сайтове.
Те продължават да поскъпват на фона на сериозното покачване на цените на новите автомобили.
Още в края на април 2024 г. заместник-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА) в България Любомир Доросиев акцентира пред БТА върху сериозното поскъпване на новите автомобили.
"Ако по време на пандемията и малко след нея се сблъскахме със сериозна липса на нови автомобили, то днес проблемите са различни. Автомобили има, за нови се чака по-малко, но цените им са двойни. Ако едно клиент в Западна Европа е плащал от бюджета си 700-800 евро на месец за нова кола, сега плаща двойно повече. И това определено не се връзва със сметките му", посочи експертът.
Колите на старо с бензинови двигатели постепенно изместват дизеловите, които доминираха пазара на употребявани автомобили в България години наред, установи справка на БТА сред специализираните сайтове.
Митата на Тръмп
По-рано тази седмица заместник-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА) в България Любомир Доросиев коментира пред БТА евентуалните последици за пазара на употребявани автомобили у нас от по-високите мита върху вноса в САЩ, въведени от американския президент Доналд Тръмп.
Любомир Доросиев посочи, че вносът на американски автомобили "втора ръка" е основно свързан с коли, които са ударени или са с други проблеми. Търсят се, защото цената им е ниска. Някои от тях се купуват, за да бъдат ремонтирани и препродадени, показват наблюденията му.
Българският експерт смята, че допълнителното облагане ще оскъпи вноса от САЩ излишно и тази търговия у нас е възможно да се свие, ако не и да спре напълно.
"Износът на нови автомобили от Европа към САЩ ще бъде по-скъп за американците, защото те плащат последния налог във вид на 25 процента повече мито", отбеляза още Доросиев.
Неговото мнение се споделя и от редица западни експерти в сферата на автомобилната индустрия. Те посочват, че новите мита върху вноса на коли в САЩ вероятно ще увеличат цените на много автомобили в страната. Очаква се заради новите по-високи тарифи да поскъпнат и автомобилните части. И всичко това ще бъде платено от потребителите в САЩ.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп отговори задочно на експертите. Той каза, че не е предупреждавал ръководителите на автомобилните компании да не повишават цените с влизането в сила на новите мита за вносните превозни средства. Пред Ен Би Си Нюз американският президент заяви, че "не му пука" дали те ще повишат цените.
"Надявам се, че те (автомобилните компании - бел. ред.) ще повишат цените, тъй като ако го направят, хората ще купуват повече коли, произведени в Америка. Имаме много от тях", посочи Тръмп пред Ен Би Си Нюз.