© | | "Не знам дали във Варна има картел за горивата, или не". Tова заяви за "Здравей, България" по Нова тв говорителят на Комисията за защита на конкуренцията Марио Гаврилов дни, след като местна бензиностанция рязко свали цените на бензина и дизела. "Насърчителен знак е, че фирмите, които се конкурират с въпросната бензиностанция, са приближили цените си до нейните. Ако имаше картел, те щяха да заложат по-ниски цени, за да могат да я изтласкат от пазара", коментира Гаврилов, като допълни, че това не е изолиран случай и подобни бензиностанции има и в София, както и по магистрала "Хемус".
Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация на свой ред изтъкна, че и преди Марешки големите вериги са имали различна ценова политика на различни места.
"Според мен това е абсолютно логично. Големите вериги могат да си позволят да заложат една цена на едно място, а друга цена - на друго, и това не е против закона", подчерта той.
"Има борба за локален пазар, която е предизвикана от пазарното поведение на един играч, който ние отказваме да коментираме, защото това си е негова пазарна политика. От поведението на този водач - цените, референдумът, нежеланието да покаже действителните си доставчици, води до извода, че той иска да рекламира целия си бизнес през този евтин пазар.
При положение, че имаш един голям бизнес и си търговецът на народа, който снабдява с евтини лекарства, можеш да пуснеш един референдум и една бензиностанция, която да събере медийния шум", изтъкна Делчев.
Позовавайки се на председателя на Петролната и газова асоциация, той поясни, че печалбата на литър за бензиностанциите у нас е 12%.
Делчев уточни, че цените на бензина не падат със същото темпо, с което пада петролът, тъй като във всеки литър гориво има малко над 1 лев държавни вземания - акциз и ДДС, които са непроменими: "Има ценова котва, към която ние сме привързани".
Няма в близка прогноза нещо, което да говори за увеличаване цените на горивата, изтъкна той. |