Експерт: Курортите в Гърция са два пъти по-скъпи
Курортите са абсолютно подготвени и готови за летния сезон и няма проблеми с кадрите по Черноморието. Това каза в предаването "Денят на фокус“ на Радио "Фокус“ директорът на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма доц. д-р инж. Румен Драганов.
"Около 360 000 общо взето ще бъдат ангажирани за работа в туризма в цялата страна това лято, толкова бяха и в предходните години. Движим се с около 1,5 милиона легла на Черноморието и още 3 пъти по толкова столове в места за хранене. Средно годишно ние имаме от порядъка на 7 000 души, които идват от чужбина, но при 360 000 да кажем, че някакви нискоквалифицирани и слабограмотни хора от чужбина ще ни оправят туризма, това е невъзможно,“ смята той.
По думите му паниката от липсата на работна ръка идва от това, че работодателите, които търсят работници, се обръщат към десетина фирми, които доставят работници. Тези десетина фирми си сумират заявките и казват: "Ми липсват 70 000“. Така че тук има едно пълно преекспониране на това какво трябва като работници.“
Българските курорти са напълно съпоставими с тези от Гърция и Турция, категоричен е Румен Драганов, като даде пример с изследване направено от английския Travel barometer, където се сравняват 40 курорта, и по данните на който Слънчев бряг е на 7 място наравно с Мармарис в Турция. "Ние спрямо Турция сме много добре, спрямо Гърция – в Гърция е два пъти по-скъпо. Самолетите, хотелите като качество на услугите и обслужване са едни и същи, като обслужващият персонал в Турция и Гърция повечето са българи, възпитани в български училища по туризъм.“
Разлика има в местата за настаняване, като в България те са 17 300, в Гърция това са 68 000 и в Турция се от порядъка на 86 000 местата за настаняване. Разликата според доц. Драганов е, че в Турция може да отидете за една седмица със семейството си в скъп хотел, който да струва от порядъка на около 30 000 евро, а в България такъв хотел няма, тъй като по думите му в България е много по-евтино. По същия начин е и за Гърция, където цените са по принцип по-високи.
"Англичаните са очаровани от храната тука. Те намират порциите много богати. Примерно виенският шницел те го намират много голям за цената, която плащат. Те намират напитките, които консумират като изключително евтини. Тук пин бира в България струва от порядъка на евро и половина – това е нечувано нещо за Великобритания. Там само да им го кажете маркетингово, те питат "Къде е самолетът за тая държава?“.
Според експерта в България по принцип има изключително голяма поддръжка на плажове – това е както от интерес на концесионерите, така и от интерес на туризма. "Затова ние имаме охраняеми плажове. Вие такава охрана на плажове не може видите на много места в така наречени "конкурентни дестинации“, защото никой не ви пази: ако искаш се дави, ако искаш не, това е твой проблем,“ обясни той.