Има пропуск в Закона за движение по пътищата, който позволява на шофьорите да карат с летни гуми през зимата, като те са с определена дълбочина на грайфера, но при летните гуми липсва нужното сцепление в зимни условия, което създава големи пречки и опасности при шофирането в зимни условия. Чисто нови гуми без значение от коя марка имат много по-добро сцепление, от най-добрата марка втора употреба гуми. Нещо, което хората не знаят е, че по-високият клас гуми имат по-малък индекс на съпротивление, което намаля разхода за гориво на автомобила, като в дългосрочен план по-скъпите гуми излизат като подарък, това коментира Румен Дунев, председател на Федерация по автомобилизъм, в предаването "В развитие" по
Bloomberg TV Bulgaria.
Има пропуск в Закона за движение по пътищата, който позволява на шофьорите да карат с летни гуми през зимата, като те са с определена дълбочина на грайфера, но при летните гуми липсва нужното сцепление в зимни условия, което създава големи пречки и опасности при шофирането в зимни условия, каза Дунев. Той допълни, че от Федерацията по автомобилизъм многократно са писали писма до институциите, в които настояват автомобилите задължително да са екипирани със зимни гуми през този сезон.
"Моят съвет към хората, които нямат достатъчно бюджет, има решение, не се подлъгвайте да купувате стари гуми, чисто нови гуми без значение от коя марка имат много по-добро сцепление, от най-добрата марка – втора употреба гуми. За хората, които нямат достатъчно бюджет, моят съвет е на предната ос, тъй като тя е и управляем и спирачна, да се слага нов комплект зимни гуми, следващата година тези гуми отиват на задната ос, а на предната ос се купуват две нови гуми; Ние гледаме бюджета за гумите, но не си правим сметка, ако автомобила се подхлъзне и се удари тогава цената на ремонта; струва може би повече от 10 комплекта гуми".
Другото много важно нещо, при избиране на гумите - нещо, което хората не знаят, а всички се концентрират предимно върху цената на комплект гуми, е да се обръща внимание на етикетите, има етикети за качество на гумата, за шума на гумата и съпротивлението на гумата, обясни гостът.
"По-евтините гуми обикновено имат по-голямо съпротивление при търкаляне, което е свързано с повече разход на гориво, ако се вземат по-голям клас гуми, който този индекс е по-малък; в края на периода – 2 или 3 години, в които автомобила се използва и се зарежда с гориво, се оказва, че малко по-скъпият клас гуми – от икономията на гориво в дългосрочен план излизат все едно са подарък“.
Има много ситуации, в които млади шофьори тестват спортните си автомобили на пътищата. Гостът е категоричен, че това е крайно опасно и пътищата не са писти, като обясни, че подобен тип управление на автомобил се извършва в специални места и със специални автомобили, управлявани от водачи с нужните умения.
Той обясни, че у нас няма съоръжение, което да се използва от гражданите, които искат да изпробват автомобила си на специализирано за това място. Трябва да има центрове във всеки областен град, за да може водачите да не тестват лимитите на автомобилите си на пътя, допълни гостът.
"България е едно от първите места по брой загинали, в ПТП, в ЕС и статистиката показва, че всеки един загубил живота си на пътя – преките и косвени вреди за държавата са горе долу около 2-2,5 милиона лева, ако ние спестим 10 човешки живот, който те, за мен, цена нямат; не може да се измери финансово и връщане назад няма, но ако държавата се погрижи и направи едно такова съоръжение – пилотно, с което да спестим 10 човешки живота, цената на това съоръжение се избива. Освен това ние се концентрираме винаги върху броя на загиналите; но много е тежка статистиката и на тежко пострадалите – те освен, че не могат да работят; зависват на здравната и социалната система и това натоварва бюджета на цялата държава.“
Освен за подобряване на чистотата на въздуха мярката, която е в сила за забрана на по-стари автомобили в центъра на столицата, тя е начин да се стимулират собствениците на стари автомобили да ги сменят с по-нови или с електромобили, обясни гостът. Той допълни, че една инвестиция в електромобил се изплаща за между 5-10 години, като се пести от разход за гориво и ремонти.
Веригите за сняг също са необходимост, каза гостът, като митът за железните гуми вече е разчупен при наличието на текстилни такива с по-висока ефективност. Като гостът препоръчва всеки автомобил да има поне един комплект вериги за предна или задна ос, в зависимост от задвижването на автомобила.