Енергиен експерт: Производството на горива в България е поставено под риск

Автор: Йоланда Пелова
Коментари (2)
10:25 / 29.09.2023
1541
Цените, които имаше до днес бензинът и дизелът в България, бяха с около 1 лев по-ниски от всички околни страни и на практика най-ниските в цяла Европа. Затова трябваше да се запази дерогацията, а когато тръгнеше да изтича срокът, трябваше да се иска нова. Това коментира в предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус" енергийният експерт Явор Куюмджиев по повод решението на Парламента, в което България се отказва от дерогацията за внос на руски петрол.

Куюмджиев обърна внимание, че само за месец цената на дизела се е покачила с 15 стотинки: "Точно преди един месец средната цена на дизела в България е била 2,74 лева, днешната средна цена е 2,89 лева".

По думите му сега съществуват рискове, но те не са геополитически: "Очевидно сме в лагера на свободния свят и Русия не е там. Ние сме взели нашето геополитическо решение много отдавна. Просто не смятам, че трябва българските граждани да плащат скъпа цена за това. Не го разбирам, но е така. Що се касае до корпоративни риск – имаме светлия пример отпреди година и нещо на друга рафинерия на "Лукойл“, която се намираше в Италия. Под подобен натиск, с назначаване на особен управител, накрая рафинерията беше продадена на кипърска офшорка и вече не е ясно кой стои зад нея. Вместо да имаме прозрачен собственик – швейцарска компания, може да осъмнем един ден и собственикът на рафинерията да е регистриран в Белис. Не мога да преценя, но това вече се случи в Италия.

Според енергийният експерт проблемите са в няколко посоки: "През Босфора не могат да преминават големи танкери. Има огромна разлика в това дали ще транспортираш един 200 000-тонен танкер, който си плува в Черно море само. За да ги заместят тези 200 000 тона с примерно 5 танкера по 40 000 тона, самият транспорт се оскъпява. Оттам нататък се започва една трудна логистика. Ако примерно Босфорът е задръстен, трябва да се изчака 5, 6, 10 дена. 

Няма откъде, освен през Босфора с малки танкери. Другаде – няма откъде. Така че задръстванията в Босфора – сега дали ще дойде от Саудитска Арабия, от Венецуела, от Алжир, няма никакво значение. Но за този един месец аз не съм убеден докрай, че мениджмънтът на рафинерията са способни да заместят веригите на доставки. Защото планирането на световните транспорти на суров нефт се прави за много, много месеци напред.

Сега в рамките на един месец те трябва да спрат да купуват руски петрол, да намерят отнякъде друг петрол, да намерят свободни кораби, и то не каквито и да е, а малки, за да могат да минат през Босфора. Под риск е поставено и самото производство на горива в България, което не означава, че на пазара ще има липса на бензин или на дизел, но просто ще стане още по-скъпо, защото ще трябва да се внася от рафинерии в Австрия, в Гърция, в Румъния", обясни експертът.

Виж коментарите (2)

Още по темата (156):
07.11.2024 Министър Малинов за "Лукойл Нефтохим Бургас": Ще настоявам да имаме повече възможности за информация при промяна на собствеността
07.11.2024 Официално от "Лукойл" за продажбата на рафинерията в България
18.10.2024 Енергиен експерт: В Бургаския залив "светна" червената лампа, че Русия си играе с различни видове петрол
31.07.2024 България влиза като страна по дело на "Лукойл" заради глоба от 68 милиона
лева
30.07.2024 Гръцки бизнесмен иска да купи "Лукойл Нефтохим Бургас"
25.07.2024 "Лукойл" обмисля ново производство
Още новини от Национални новини:
Кошмарът в "Петрохан" продължава: Нови паднали дървета блокират д...
Голям успех на 12-годишно българче
Иво Христов: Механизмите на държавата вече не работят. Парламентъ...
Енергийният министър: Нормално е цената на природния газ да се по...
Арх. Дора Иванова: Бузлуджа може да е магнит за развитие на туриз...
Каракачанов за политическата криза: Вината е на българите, че про...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).