ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Ето какви промени предвижда МОН в учебните програми | ||||||
| ||||||
Първата група промени са за отпадане на теми, очаквани резултати и понятия. Това се прави по български език и литература (БЕЛ), математика, информатика, философия, география и икономика, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование. По география и икономика например отпада понятието "отрасъл“; а по БЕЛ – анотация и делово писмо. Друга промяна е свързана с преместване на теми, очаквани резултати и понятия в друг клас в рамките на етапа – по БЕЛ, математика, география и икономика и химия и опазване на околната среда. Например Вазовите "Левски“ от "Епопея на забравените“ и "Под игото“ да се преместват от Х в IX клас, за да се освободи учебно време за десетокласниците да се подготвят за Национално външно оценяване. По математика понятието "Проста лихва“ се премества от V в VII клас, а темата "Еднаквости в равнината“ преминава от общообразователна в разширена подготовка. Нови понятия и очаквани резултати се включват по география и икономика, химия и опазване на околната среда и биология и здравно образование. Например по география и икономика се въвежда понятието "кръгова икономика“, а по човекът и природата се добавят примерни интегрирани теми за лабораторни работи и проектни дейности в частта "Единство на природата“. Отпада и изискването за минимален брой оценки за учебен срок по чужди езици в VIII – X клас. Предложените промени в учебните програми за началния образователен етап са малко и се отнасят до учебните предмети: български език и литература за I – IV клас, изобразително изкуство за I клас, технологии и предприемачество за I – IV клас, родинознание за II клас, човекът и обществото за III клас. В прогимназиален и първи гимназиален етап са заложени промени по български език и литература за V – X клас, математика за V – X клас, информатика за VIII клас, география и икономика за V – X клас, философия за VIII и X клас, човекът и природата V и VI клас, биология и здравно образование за VII – X клас, физика и астрономия за VII – X клас, химия и опазване на околната среда за VIII – X клас. И в трите етапа не са предложени съдържателни промени по история и цивилизации, музика и чужд език. Предлагат се промени във всички учебни програми по Физическо възпитание и спорт от I до XII клас, насочени към прецизиране на учебното съдържание, съобразно наличната материалната база, двигателните умения и способности на учениците. Разширява се обхватът на възможните избираеми области по физическо възпитание и спорт, например - шахмат и ракетни спортове. Промените в учебните програми са свързани с оптимизирането им съобразно възрастовите особености на учениците и с обогатяване на междупредметните връзки. По география и икономика изчисляването на действителни разстояния по карта с помощта на числен мащаб ще се изучава вече не в V клас, а в VII клас, като това е съобразено със знанията, уменията и отношенията, формирани от учебния предмет математика. С цел прецизиране е направена замяна на понятието "стопанство“ с понятието "икономика“. За по-голяма яснота основните формули за величини и закономерности в учебните програми по физика и астрономия се изнасят в отделни таблици. Актуализираните учебни програми ще влизат в сила стъпка по стъпка, за да се осигури възможността за осъществяване на разместването между класовете. За учебната 2023 – 2024 година – за I, II, III, IV, V и VIII клас, за 2024 – 2025 години – за VI и IX клас, а за учебната 2025 – 2026 година – за VII и X клас. До одобряването на нови учебници се използват съществуващите. Предложените промени са в резултат на приключилия цялостен преглед на приложимостта на програмите през 2022 година. Прегледът включваше анкети сред учители върху учебните програми по всички общообразователни учебни предмети от I до X клас, изготвяне на становища на работни групи (по две за всеки учебен предмет, като в екипите участваха и учители, предложени от социалните партньори), анкетни проучвания за мнението на учениците за обучението по общообразователните учебни предмети, включително и професионално социологическо проучване (с мнението на родителите и учениците за учебното съдържание в I - X клас). Народно събрание. Част от прегледа беше и дискусията с депутати от Комисията по образованието и науката в 48. Народно събрание. Важна роля за предлаганите промени имаха и срещите и консултациите с методиците и психолозите, на които се обсъждаха резултатите от становищата и анкетите. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
на 27.07.2023 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Драстично отслабналият Геро се оказа нежелан от телевизиите
14:51 / 24.11.2024
Ралица Паскалева: Предател си!
21:59 / 25.11.2024
"УниКредит Булбанк" предупреди клиентите си
14:08 / 25.11.2024
Обявиха 1000 долара награда за намирането й!
08:27 / 25.11.2024
Нов хитов турски сериал завладява ефира
15:59 / 24.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета