Фалшиви талони за регистрация "съживяват" старите таксита, които са прехвърлили 10 години и вече не могат да возят пътници. За да не се обвързват с нов непосилен лизинг за автомобил след изтичането на срока, в който една кола може да бъде такси, шофьорите се сдобивали с преправен талон. Така само с изменението на една цифра за годината на производство колата се подмладявала с 5 години и навъртала още между 300 и 500 хиляди километра. В момента тече проверка на такситата в цялата страна, която е разпоредена от Върховната административна прокуратура и ще продължи до септември. Акциите са внезапни и се извършват от съвместни екипи между полицията и "Автомобилна администрация". Те започнаха, след като през юли пиян таксиджия помете 12 души на спирка на бул. "Цариградско шосе". При катастрофата загина дете на 6 години и момиче на 25.
"Два патрула спират отпред и отзад на стоянката и я запушват, за да не може никой да избяга, и се изискват всичките документи на шофьорите. Ако имат много актове, книжките им се вземат на място", обясни служител от Пътна полиция.
По този начин вече са били проверени таксиджии на столичния бул. "Александър Стамболийски". До момента в София са проверени 2175 шофьори, като от тях 607 са били санкционирани за различни нарушения, а трима са хванати, че работят, след като са пили. Източници на вестника обясниха, че част от шофьорите прибягват и до още едно не толкова популярно нарушение, което по смисъла на Наказателния кодекс е престъпление - използване на неистински талон.
Снимахме един от фалшификатите, с който водач е опитал да си извади лиценз за такси, въпреки че колата му вече не отговаряла на критериите. Автомобилът "Хюндай Елантра" с бензинов двигател бил регистриран в КАТ на 26.03.2001 година на името на Кръстю В.
През 2011 г. возилото вече чукнало 10 години, но вместо да спре да превозва пътници, собственикът представил ментето, за да си поднови лиценза. Почти всички данни във фалшификата били като в оригинала - дори датата и месецът на регистрация били същите -26.03.
Сменена била само последната цифра, показваща годината. Така вместо 2001 г. в документа пишело, че първата регистрация на колата е направена през 2006 г. Измамата лъснала, след като била направена справка в централната база на КАТ, откъдето се установило, че колата всъщност е по-стара.
Според таксиметровите шофьори обаче една кола, която е поддържана добре и редовно й е сменяно маслото и консумативите, не е за изхвърляне след 10 години.
"Всичко е направено така, че да те принудят да се вържеш с нов лизинг", смятат водачите. Друга нередност, засечена при сегашните проверки, е, че изрядни според фирмите шофьори е трябвало да бъдат с отнети книжки.
"Пращат ни досиетата на водачите, които ние ги проверяваме в нашата база данни. Оказва се, че изобщо не са толкова примерни, колкото твърдят от фирмите, имат куп нарушения и трябва да им се отнеме свидетелството или вече е било отнето", коментираха неофициално от Пътна полиция.
Най-честата причина за глобяването на таксиджиите била спиране извън стоянките или шофиране без колан.
"Когато съм с клиент, мога да бъда без колан, но като съм сам, трябва да го слагам. Често се случва да оставя клиента на "Света Неделя" и да тръгна към стоянката на мол "София" и за тези 300 метра ме спират полицаите и ме питат къде ми е коланът. За това нарушение ми вземат 10 лева и ме пускат", коментира един от проверените шофьори. За шофиране с изтекло разрешение тарифата започвала от 100-200 лева.
Източник: в. "Монитор"