© Plovdiv24.bg | | Според запорното съобщение Холдинг "Български държавни железници" ЕАД дължи на "Трансимпекс" АД 7 464 892,23 лв. към 17 декември 2009 г. Натрупаните лихви са 1 523 231,37 лв., а дължимите такси са в размер на над 232 хил. лв.Запорирани са дяловете на БДЖ в капитала на "БДЖ Товарни превози" ЕООД и "БДЖ Пътнически превози" ЕООД. Така може да бъдат осуетени плановете за продажба на "БДЖ Товарни превози" ЕООД.
Задълженията на БДЖ възлизат на 772 млн. лева към края на август, сочи справка на финансовото министерство. Общо 69% от тях са към финансови институции, но се погасяват редовно само вноските към Световната банка. Те са за обслужване на заеми, сключени през 1995 г. и се погасяват регулярно, тъй като са държавно гарантирани. След активиране на държавната гаранция вноските по главниците се погасяват от Министерство на финансите със средства от държавния бюджет.
Остатъчната стойност на задълженията по всички кредити към финансови институции е 532 млн. лв., като те са формирани в периода от 1995 до 2008 г. Сред тях освен задължението по заеми от Световната банка, има натрупани дългове към KFW по заеми, сключени през 2004 г., 2005 г. и през 2008 г. и Втори облигационен заем ( Dexia kommunalkredit bank AG, KA Finanz AG, Depfa Bank PLC, БНП Париба и други ), сключен през 2007 г. Други 2 % от дълговете на холдинга са към доставчици и 10% към служителите, данъчни и осигурителни задължения и други краткосрочни плащания.
За да бъде спасена фирмата от фалит, Министерството на транспорта планира драстични съкращения на персонал и на линии. До края на месеца трябва да бъдат уволнени 2000 служители, а след Нова година - още 500. Предвижда се също така да бъдат закрити и около 150 линии.
Синдикатите в БДЖ обявиха стачна готовност и се очаква да започнат безсрочна стачка до една седмица. |