© Plovdiv24.bg | | Германската банка KfW е поискала да си получи обратно всичките 50 електрически и дизелови мотриси с марка "Сименс", които се движат у нас. Това съобщиха източници. Новината бе потвърдена от чиновници в Министерството на транспорта и БДЖ. Проблемът е сериозен и се търси изход от ситуацията.В случай че Германия си прибере 50-те мотриси, у нас ще останат само съветски електрички, произведени през 70-те години на миналия век.
Мотрисите "Сименс" са единственият модерен подвижен състав на БДЖ. Те бяха купени през 2003 г. по настояване на тогавашния транспортен министър Николай Василев.
Заради тежкото състояние на железниците от 2010 г. компанията е спряла погасителните вноски за влакчетата. Въпреки това от KfW не са предприели действия срещу националния жп превозвач до момента, в който ръководството му не решава да смени застрахователя на подвижния състав в началото на тази година. По решение на ръководството на БДЖ се прекратява договора на "Алианц България" и на негово място се избира "Булстрад".
Решението обаче противоречи на договора за покупка на дизеловите и електрическите влакчета. В него ясно е указано, че до изплащането на мотрисите през 2017 г. застраховател ще бъде "Алианц България". Промени на клаузата се допускат единствено след консултации с KfW. При прекратяването на договора с посочената компания обаче ръководството на БДЖ не е потърсило контакт с германците, вероятно разчитайки, че от финансовата институция ще си затворят очите.
Проблемът обаче избухва с пълна сила, тъй като гарант на KfW по сделката е германската компания за експортно застраховане "Хермес". Мажоритарен собственик в нея е правителството в Берлин, но дял има и напъдената от БДЖ "Алианц".
До пълното плащане на возилата "Сименс" собствеността им не е на българската жп компания, а на KfW, която има право да си ги прибере заради нарушения по договора за покупката им.
Проблемът с мотрисите трябва да се реши на правителствено ниво между България и Германия, каза пред "Труд" шефът на борда на БДЖ Владимир Владимиров.
Десетки влакове са заплашени от спиране
В случай че българската държава и KfW не постигнат споразумение и мотрисите "Дезиро" бъдат изтеглени, на практика цялото разписание на БДЖ за догодина ще бъде разбито на пух и прах. Влакчетата на "Сименс" в момента обслужват крайградски превози около големите полиси.
Мотрисите осигуряват превоза на редица работнически влакове в района на столицата. Модерните влакчета обслужват свръхнатоварената линия София - Перник и осигуряват превозите на стотици пътници към Банкя и Драгоман. Същата е и ситуацията около другите големи жп гари у нас. "Сименсите" обслужват крайградски превози по дестинацията Плевен - Левски, Горна Оряховица - Свищов и куп други направления в района. Идентичен е и случаят с превозите край Варна и по дестинацията Пловдив - Пазарджик.
Без мотрисите "Дезиро" в БДЖ остават само електрички от 32-ра серия, които са морално остарели и често се палят.
Източник: в. "Труд" |