На първо място системата ще мери успеваемостта на завършващите ученици както и каква е тяхната реализация на пазара на труда, обясни Евтимова. В електронния архив ще може да се направи анализ към какви професии се ориентират абитуриентите и дали подписват първия си трудов договор по завършената специалност.
Освен това в базата данни ще се включат университетите, в които възпитаниците на техникумите продължават образованието си. Отделна графа на рейтинга ще отбелязва какъв е процентът на безработица след конкретното школо. За целта ще се използва изпитаната система да се свържат данните на Националния осигурителен институт с регистрите в просветното министерство.
Петя Евтимова подчерта, че системата няма за цел да класира гимназиите, както и рейтинга на университетите не подрежда Топ 10 на родните вузове: "В този смисъл няма да имаме класиране, защото много често гимназиите са свързани с развитието на икономиката в определен регион. Не е възможно да бъде направено подреждане за страната."Крайната цел е рейтингът на гимназиите да даде измерими показатели за качеството на образованието.
Професионалното образование да е ориентирано към резултатите било основно изискване на ЕС към България. "Не какво учи формално един ученик по предметите, а какво може да прави, когато завърши", посочи зам.-министърът.
Евтимова е присъствала на 7 декември в белгийския град Брюж, когато се е провел съвет на министрите на образованието в Евросъюза. На срещата е приет стратегически документ, който в образователните среди е известен като комюникето от Брюж. Документът цели засилено сътрудничество между държавите членки и Европейската комисия за повишаване качеството на професионалното образование.
"За мен беше изключително приятно, прочитайки конкретните мерки, които държавите следва да предприемат в следващите години, да видя, че нашите мерки за новите програми и практики изцяло съответстват на изискванията на Европа към нас.", заключи Петя Евтимова.
Източник: в. "Монитор"