ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Глад за кадри в машиностроенето
Автор: Екип Plovdiv24.bg 09:19 / 26.08.2013Коментари (5)2602
©
Липсата на подготвени кадри е най-сериозният проблем в машиностроенето, алармира браншовата камара. Дори в условия на криза фирмите все по-трудно намират специалисти. Това спъва голяма част от тях да преминават към по-сложна и с по-висока добавена стойност продукция. Най-остър глад има за изпълнителски кадри като оператори на машини с цифрово-програмно управление, фрезисти, стругари, бурвергисти и заварчици. 

"Техническите професии не са атрактивни за младите хора, казва шефът на Браншовата камара по машиностроене Илия Келешев. Младите виждат как в други сектори с далеч по-малко усилия за учене и квалификация се получават по-високи възнаграждения", обяснява той. 

Средната заплата в машиностроенето варира от 650 до 850 лв. За да се утвърдят като специалисти обаче, новите работници трябва да имат сериозна теоретична и практическа подготовка. Необходими са и ежедневни усилия и постоянство.

Фирмите от сектора отчитат с голямо безпокойство все по-оредяващите машиностроителни паралелки в професионалните гимназии. Такива отдавна няма в Силистра и Пазарджик. Дори и в Габрово - град с традиции в машиностроенето, професионалната гимназия е без прием по специалността "Машини с цифрово-програмни устройства". В София от 5-6 техникума в миналото е останал само един. И помен няма от елитния някога в страната Техникум по механотехника. В резултат на тези проблеми персоналът в машиностроителните предприятия застарява с всяка изминала година. Над 54% от работниците са на възраст над 45-50 години. Броят на заетите в сектора към момента е около 101 000 при 102 700 преди година.

Затова камарата по машиностроене започва работа по проект за привличане, подготовка и задържане на млади хора до 29-годишна възраст в предприятията от бранша, както и за преквалификация на работници над 45-годишна възраст. Партньор й е Институтът за социална отговорност в Полша. 

Целта е да се изучи и популяризира добрата практика в над 20 машиностроителни предприятия от машиностроенето в Полша, където заради голямата емиграция също имат проблем с кадрите. Проектът се финансира от ОП "Развитие на човешките ресурси".

Много български фирми също са добър пример за решаване на проблема с кадрите. В "Капрони"-Казанлък е създаден специален учебен център за повишаване на квалификацията на хидравлиците. В него за преподаватели се привличат освен най-добрите специалисти на предприятието, така и учени от Техническия университет в Габрово. Във все повече фирми като друго казанлъшко предприятие - "М+С Хидравлик", както и в ЗММ Сливен всички новопостъпващи преминават през въвеждащо обучение с наставник. Традиция е вече пловдивските фирми "Биомашиностроене" и "Атаро Клима", както и габровската "Цератицит" и "Спартак"-Бургас да поддържат постоянни връзки с техническите университети при квалификацията на младите инженери. 

Отново по европейски проект предстои да се направи проучване в 10 водещи машиностроителни фирми от какви студенти практиканти имат нужда и обучението им да залегне в програмата на габровския Технически университет. През ноември пък делегация от български машиностроителни фирми ще посети Швейцария. Целта е да се види на място как колегите им осъществяват т.нар. дуално обучение - едновременно учене в професионални гимназии и работа в предприятията. Визитата е организирана от посланика ни там Меглена Плугчиева. "С нетърпение очакваме в закона за професионалното обучение да се въведе дуалното обучение, защото в него виждаме спасението за българското машиностроене", смята Илия Келешев.

Между 0 и 6% ще бъдат увеличени минималните осигурителни прагове в машиностроенето от 2014 година. Браншовата камара е отхвърлила първоначалното предложение на синдикатите за 10%-ен ръст. Причината - задържане на нивата на производство от миналата година. Дори през май износът на машиностроителна продукция падна с 10%, заяви шефът на Браншовата камара по машиностроене Илия Келешев. Продължава и сериозният спад на продажби на машини и оборудване за вътрешния пазар.

Най-много заети има в подсектор "Производство на метални изделия" - 47 000 души. За една година обаче броят им е намалял с 2000 човека. Предприятията от този подсектор са склонни да вдигнат с до 4-5% минималните осигурителни прагове, но само за квалифицираните категории персонал. За нискоквалифицираните работници прагът остава минималната работна заплата, която обаче догодина се очаква също да се увеличи до 330-340 лв. С до 4-6% ще нараснат осигурителните прагове във фирмите за производство на машини и оборудване, където са заети 32 хиляди души. Увеличението ще засегне само инженерните кадри. 

Фирмите от производството на турбини и двигатели искат праговете да останат без промяна. По данни на НОИ за тази икономическа дейност през тази година е намалял размерът на средния осигурителен доход. Което означава, че е имало орязване на възнаграждения. Вероятно без промяна ще са и праговете във фирмите за производство на транспортни средства без автомобили.


Източник: в. Стандарт







Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 26.08.2013 г.
+2
 
 
В една Норвегия е много по-добре положението !
Aнонимен
на 26.08.2013 г.
+3
 
 
С тези заплати как сектора да е атрактивен за младите. За парите, които предлагат няма смисъл да учиш 4 години. За тези пари може да наемат някой със средно образование най- много. Който притежава знания и умения вече не е в България или работи на двойно по- висока заплата.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Юни 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Ботев в Лига Европа, сезон 2024/2025
ДЮШ на ПФК Локомотив (Пд)
Кауза Колежа
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: