ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Големи промени в Закона за етажната собственост, част от тях влязоха в сила
Автор: Екип Plovdiv24.bg 09:10 / 09.10.2023Коментари (0)30325
© Sofia24.bg
Какви са промените в Закона за управление на етажната собственост? С промените и въвеждането на регистър ще отпаднат ли нелоялните фирми и домоуправителите измамници? Ще се постигне ли по-добра комуникация между лицата от етажната собственост и по-засилено присъствие на общите събрания? Ще бъдат ли създадени условия за по-справедливо разпределение на разходите за управление и поддържане на общите части? Законът за управление на етажната собственост имаше нужда да приведен в съответствие с мерките на Националния план за възстановяване и устойчивост.

Коментар пред БНР правят адвокат Иван Марчев, председател на Асоциацията на дружествата, управляващи държавната собственост, и Лилия Чолакова, член на УС на Асоциацията.

Адвокат Иван Марчев обясни какви са основните промени в Закона за управление на етажната собственост:

"Значителни са промените – почти целият закон е реформиран. Това е най-голямата реформа на този закон, откакто е приет през 2009 г. С тези промени се цели да се подобри управлението на етажната собственост, да се улесни възможността за осъществяване на поддръжки, улеснява се участието в Общото събрание, вкл. и дистанционно от собственици чрез онлайн връзка. 

Въвежда се Регистър на дружествата, които управляват етажната собственост, и на търговците, които се занимават с тази дейност по занятие – това ще доведе до регулация на тези дейности на професионалното управление. Всичко това е с идеята да се подобрят управлението и поддръжката в сградите, за да може да се осъществяват всички необходими ремонти действително и ефективно.

Законът трябваше да се приведе в съответствие с обществените отношения в сферата на поддръжката на сградите в момента – при 30% необитаеми имоти е трудно да се свика Общо събрание с предвидените преди промените високи кворуми и мнозинства за вземане на решения. Така че реформата в частта за намаляване на кворумите и мнозинствата, от една страна, както и с въвеждането на възможността за смесен режим на работа – и присъствено, и онлайн чрез видеовръзка, и от трета страна, възможността за гласуване чрез декларация дистанционно – всичко това дава възможност да се направи Общо събрание, достатъчно гъвкаво, че да могат да участват всички собственици. 

Повишават се задълженията на управителя и това е желателно и необходимо. В предходната версия на закона те не бяха добре и детайлно разписани. Сега се въвеждат норми, които го задължават да праща месечен отчет за приходи и разходи, да обръща внимание на поддръжките, като и да се грижи за сигурността на сградата. Когато бъде сезиран от някой собственик за проблем, той трябва да реагира. Остава фигурата на касиера. Така управителят може да се занимава с дейностите по управлението, касиерът да се занимава с финансово-отчетната дейност. Ако се затруднява, може да се обърне към Дружеството за професионално управление на етажната собственост. Няма изискване за образование на тези длъжности.

Регистрационният режим за фирмите на професионални управители ще влезе в сила в близките месеци, като той върви паралелно със създаването на Единната информационна система към МРРБ. В нея се предвиждат два регистъра – единият е за професионалните управители, а другият е за сградите в режим на етажна собственост – там ще се регистрират и сдруженията и управителните съвети на сградите, които нямат сдружения. Касае се за публични регистри.

Законът вече е обнародван в Държавен вестник (29.09.2023), като са предвидени четири различни дати на влизане в сила на промените. Промените, които касаят Общото събрание, намаляването на кворума, въвеждането на новите задължения за собствениците да се регистрират при управителя, въвеждането на електронната домова книга – навлизат сега и вече са валидни. Други – като например дистанционното гласуване (т.нар. "неприсъствено гласуване") – тези норми ще влязат в сила от 31.12.2024 г. А Регистърът и Централната информационна система се очаква да заработят в края на 2024 г."







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Строят надлез над жп линията на Ягодовско шосе
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Бюджет 2025
Зима 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: