ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Говори се за леко увеличение на бюджета на ОСП
Автор: Екип на Plovdiv24.bg 09:03 / 24.10.2019Коментари (0)472
©
На срещите от 17-18 октомври лидерите на Европейския съвет не успяха да постигнат прогрес в дискусията, посветена на Многогодишна финансова рамка (МФР), която трябва да стартира от януари 2021 г., пише експертът по земеделската политика на ЕС Алън Матюс. В нов анализ той разглежда заключенията от документа на финландското председателството и какво се случва с преговорите за МФР в момента, както и какъв ще бъде бюджетът на ОСП през следващия програмен период. 

ОСП след 2020: Обмяна на знания и дигитализация

Финландия предлага леко повишаване на размера на бюджета на ОСП в номинално отношение – с между 0% и 6% през следващата МФР, сравнено с предложението на Комисията. 

И тук неяснотите стават много, казва Матюс. 

В заключенията от дискусиите, състоели се преди дни, четем: Европейският съвет е обменил позициите по ключови въпроси, свързани със следващата Многогодишна финансова рамка, сред които общо ниво, финансиране, приходи и корекции, условности и т.н. Накрая Финландското председателство получава нелеката задача да  предостави Пакета с преговори с конкретни цифри още този декември. 

Защо е толкова трудно да се постигне споразумение за МФР?

Трудностите, които страните-членки изпитват в процеса на договаряне на МФР, не са изненада. През октомври тази година те бяха определени като огромни, комплексни и взаимосвързани. Страните-членки повдигат фундаментални въпроси относно предназначението на бюджета на ЕС и за какво трябва да бъдат харчени парите; как бюджетът трябва да бъде финансиран и дали трябва да бъдат използвани нови източници на приходи; дали и как бюджетът на ЕС може да играе функцията на стабилизатор и т.н. 

На фона на тези дискусии остава многогодишното разделение между нетни платци и нетни вносители в европейския бюджет. 

Дебатът е допълнително изострен поради излизането на Великобритания от ЕС. Не бива да се забравя, че страната е вторият по големина нетен вносител в европейския бюджет. Брекзит не само оставя финансова дупка, която оставащите страни-членки трябва да решат как да запълнят. Освен това повдига въпроса за прозрачността и честността при гласуването на МФР. 

Идеята на Комисията да се елиминират всички отстъпки, описани в предварителното предложение за МФР, ще повлияе на приноса на останалите нетни платци. Т.е. ще доведе до увеличаване на вноските. 

В края на деня всяка страна-членка иска да усети, че е спечелила нещо. Затова решението за МФР трябва да е неанонимно, смята Матюс. 

Според Алън Матюс към момента не може да се яснота по въпроса що е то честно разпределение на разходите. Затова не е изненадващо, че страните-членки се колебаят в калкулирането на нетните бюджетни трансфери. Все пак това е критерият, използван от националните парламенти и националните данъкоплатци за оценка на целесъобразността на МФВ, когато я гласуват.

Експертът казва още, че групата от нетни платци, известна като „Пестеливата четворка“ – Австрия, Дания, Холандия и Швеция, вече е „петорка“. Към нея се присъединява Германия. 

Припомняме, че „Пестеливата четворка“ отхвърли предложението на Комисията за увеличаване на нивото на  вноските от 1.0% от брутния национален доход (БНД) до 1.08% и настоя да остане „политическия таван“ от 1.0% от БНД. 

Какво предлага Финландското председателство? 

Според документа на Финландското председателство повечето страни-членки се колебаят между 1.00% и предложението на Комисията – 1.11%. Настроенията са в посока да се постигне компромис, избирайки ниво, което е симетрично отдалечено от двете крайности. 

Това, което прави впечатление е, че предложението на Комисията за МФР, базирано на брутния национален доход на EU27 – 1.11%, се възприема като маркер „дълбоки води“. Нито една страна-членка не иска да мине отвъд тази граница. Повечето остават под нея, като „Пестеливата петорка“ настоява за 1.00% от БНД на EU27. 

Как Финландското президентство подхожда към определянето на бюджета, съобразявайки се с традиционните и новите приоритети? То се ръководи от следните принципи: 

1/ Поддържане на осъвременена подялба: приблизително 1/3 Кохезионен фонд, 1/3 ОСП и 1/3 други политики, като тук не влиза администрацията. 

2/ Балансиране на предложеното орязване между Кохезионния фонд и ОСП, така че двете политики да се справят с еднакво ниво на понижаване на бюджета. 

3/ Насочване на повече финансиране към други политики и понижаване на нивото на увеличението, предложено от Комисията.

Според предложението на Комисията средствата за традиционни сфери на финансиране в ОСП и Кохезионния фонд ще бъдат орязани до 60% от общата МФР. Финландското президентство предлага лека промяна в бюджета в посока обратно към земеделие и кохезия (общият им дял да бъде 62.2%). 

В момента документът на Финландското президентство не посочва конкретни цифри. Поради това то бе натоварено със задачата да предостави Пакета с преговори с конкретни цифри през декември 2019 г.

Финландците имат около 6 седмици, за да се справят. Според Алън Матюс това време е недостатъчно, за да се посочи конкретна цифра. Най-много е възможно да се стесни кръга на възможностите. 

Това, което научихме от срещите през октомври, е, че предложението на Комисията за общото ниво на МФР се определя от страните-членки като твърде високо. Дали нетните платци ще се съгласят на междинната точка 1.055% предстои да се разбере. 

Матюс

Изглежда, че дори с по-малка МФР от тази, предложена от Комисията, балансирането, което Финландското президентство посочва между традиционните и новите приоритети, ще доведе до запазване на нивото на финансиране на ОСП и дори до повишение от 0-6%. Това са индикативни цифри за момента и може да се променят в хода на преговорите. 

Трудно е да си представим, казва Матюс, какво може да промени динамиката на преговорите и да „върне на масата“ нивото от 1,11%. 

По думите му потенциал да обърне хода на преговорите има евентуалният референдум в Великобритания, в рамките на който англичаните може да гласуват оставане в ЕС. 

Следете темата и на cap4us.agri.bg.



 







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Мачове между Локо и Ботев сезон 2024/2025
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
51-ото Народно събрание
Зима 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: