"Предвид влаковата катастрофа от преди няколко дни и трагичния ѝ изход, безопасността на движението по българските железници ще бъде мой първи приоритет, безопасността на движението по пътищата също", заяви пред журналисти вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията
Гроздан Караджов, предаде репортер на
"Фокус".
Караджов каза още, че организира съвещание с ръководителите на дружествата от състава на железницата, Изпълнителната агенция "Железопътна администрация", Борда за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.
На въпрос относно искането на "Възраждане" за цялостна ревизия на управлението на служебния министър на транспорта
Красимира Стоянова, Караджов отговори: "Намирам за логично да се направи ревизия не просто само за времето на служебния министър, но трябва да се разгледа изобщо дейността на НКЖИ, на двете БДЖ-та, защото зачестилите инциденти показват, че нещо в системата за сигурност куца".
За Шенген
"Пълното присъединяване на България и Румъния към Шенгенското пространство е едно от най-значимите събития за региона", каза Караджов по време на Петото издание на Софийски икономически форум, който се провежда днес в София.
По думите му над 18 000 гръцки компании вече работят в България, като общият обем на инвестициите надхвърля 3,5 млрд. евро.
Министърът на транспорта
Гроздан Караджов подчерта, че икономиката и регионалното развитие са неразривно свързани с транспортната, енергийната и цифровата инфраструктура. Той заяви, че Балканите имат още много дълъг път за извървяване, но усилията в тази посока са вече в ход.
Сред ключовите проекти е Коридор №8 – стратегически логистичен маршрут, който свързва Адриатическо и Черно море. По думите му, неговото значение в настоящия геополитически момент е изключително важно. В България коридорът е приоритет, като проекти по направленията София–Пловдив, Бургас, Карнобат, Синдел и Варна са в процес на изграждане, с обща инвестиционна стойност над 3 млрд. лева.
Допълнително е предвидено изграждането на липсващата железопътна връзка от Гюешево до границата с Република Северна Македония, с дължина около 2,4 км, която ще се финансира по програмата "Транспортна свързаност". Министър Караджов отбеляза, че България е изпратила проект на споразумение до Република Северна Македония, което включва въпроси като финансиране, избор на партньори, управление на проекта и други.
Караджов също акцентира върху важността на възстановяването на директната железопътна връзка между София, Кулата и Солун. Това би отворило възможности за разговори с Румъния относно мултимодалния ж.п. коридор Солун–София–Видин–Калафат.
Министърът информира, че по-рано днес е провел среща с гръцкия си колега Христос Стайкурас. Двамата са обсъдили организирането на тристранна среща с румънския министър Сорин Гриндяну за съвместно представяне на искане пред Европейската комисия за финансиране на два приоритетни проекта: коридора Солун–Видин и коридора Александруполис–Русе–Варна–Бургас. Вторият проект, известен като "от море до море", ще свърже пристанищата на Солун, Кавала и Александруполис с тези на Варна, Бургас и Русе.
Министър Караджов изрази надежда, че тези проекти ще бъдат ускорени в следващите месеци.