Хижар: Няма как рейнджър, който взима 700 лева, да се изправи срещу лице, което кара шейна за 50 000
Карането на моторни шейни в планината се превръща в масово екстремно преживяване, което създава сериозни проблеми в защитените територии, а и на зимните туристи. Засега битката със закононарушителите е в полза на т. нар. шейнари, които най-много предпочитат територията на Рила и на целия национален парк. Стигна се дотам, че стопанинът на хижа "Иван Вазов“ им обяви в социалните мрежи открита война.
Венци Златарев живее в планината от 30 години. Хижа "Иван Вазов“ е неговият дом, който целогодишно е отворен за любителите на планината. Проблемът му с хората на моторни шейни не е отскоро.
"Аз имах сериозни проблеми преди години – на ниво да се стреляме с пушки. Мисля, че го бях решил, като бях ясно заявил, че ако това продължи, ще има лична разправия, понеже институциите, моят личен опит е показал, че гаранцията да не се реши един проблем, е когато той се институционализира. В нашите географски ширини всичко се решава, когато човек си вземе нещата в ръце“, казва Венци Златарев пред БНР.
Златарев прогнозира, че за неговата хижа проблемът е решен, но "за да се потърси решение за цялата планина, тези хора, които карат шейни, трябва да бъдат поканени много официално, много легитимно на една кръгла маса“, като институциите вземат позиция.
"Няма как парков рейнджър, който взема заплата 700 лева или 1000 да се изправи срещу лице, което кара шейна за 50 000 лева. Това е абсурд“, коментира хижарят.
Тези нарушители могат да влязат само през определени места. Държавата изхарчи милиони по проекти, за да сложи фотокапани за мечки, вълци и лисици. Ако иска да си свърши работата, се слагат камери и устройства, пояснява още Венци Златарев.
"Тези шейни не седят във въздуха, те паркират на входа на националния парк. Там съответно може да се направи контрол, регистрация и т.н. Другото решение е на всичките тези шейни да се сложат джипиеси и в момента, в който влязат в националните паркове, не дори да сигнализират, ами автоматично да изключват моторите. Има хиляди варианти в 21 век това нещо да бъде регламентирано“, подчертава Златарев.
Според него държавата трябва да определи територии, където въпросните шейни да се движат.
За сериозността на проблема с моторните шейни признават и от Национален парк "Рила“. Десетки са нарушителите, които всяка седмица карат скъпите и скоростни возила в защитените територии. Рейнджърите, които разполагат само с три шейни, дори с помощта на полицията не могат да овладеят тази напаст.
Оказва се, че тези моторни превозни средства са извън всякакъв контрол, дори нямат регистрационни номера, признава директорът на Национален парк "Рила“ Красимир Андонов, който не крие, че проблемът е много сериозен и засяга територията на целия парк.
"Миналата събота и неделя имаме десетки сигнали на тел. 112. Имахме няколко акции, с полиция на места. Много е трудно за се заловят, тъй като шейнарите изминават много големи разстояния за много кратко време. Имаме един заловен миналата седмица. Имаме и заплахи към парковата охрана.“
"Те не спират. Те са с маскировъчно облекло, с каски, а самите шейни нямат номера. Те не спират на парковата охрана, не спират и на полицията“, уточнява Андонов.
Въпросът стигна и до МОСВ, а от ведомството поеха ангажимент до края на седмицата да обявят как ще действат и какви нормативни стъпки ще предприемат.
От министерството вече са поискали от ръководството на природния парк да даде предложения за промяна на законодателството.
"Трябва да се подберат места извън парковете и извън ски пистите, където може да се карат моторни шейни“, категоричен е Красимир Андонов.