Настоящата управленска формула е единствената възможна към момента. Това заяви лидерът на “Да, България"
Христо Иванов в ефира на Българското национално радио. Той подчерта, че причината за съществуването на правителството остава способността му бавно и трудно да защитава своите цели - присъединяване към Шенген, бюджет, осигуряващ възможност за влизане в еврозоната, конституционни промени за върховенство на правото, устойчиви институционални предпоставки за изчистване на корупционната среда.
“Аз искам България да продължи да има правителство в ситуацията, в която се намираме, а и поради факта, че основната логика на Конституцията е да има правителство. Мисля, че всеки отговорен български гражданин иска България да има правителство. Настоящето правителство е единственото, което мога да си представя, и то показва, че води до резултати. Когато има по-добра и реалистична политическа алтернатива, аз съм готов тя да бъде обсъдена", заяви Иванов. И добави, че в момента дори опозицията не може да предложи различна формула и се е отказала от стратегията за постоянни вотове на недоверие.
Народният представител окачестви като абсурдни коментарите, че законопроектът за изменение на българската Конституция е лично негово дело. Иванов подчерта, че промени стъпват на многократно обсъждани и редактирани текстове в Комисията по конституционни въпроси, както и на политически и конституционни идеи, развивани от десетилетия.
“Идеята, че тези промени са чедо на един човек е абсурдна. Различните етапи на анонсиране и работа по проекта са публични. Първоначално той стъпва на текстове, разработени от експертите на ПП-ДБ, впоследствие обсъждани с всеки, който желае да ги подкрепи", каза още Иванов.
Политическият лидер опроверга и критиките, че първоначалният законопроект на формацията му е изцяло подменен от партньорите в конституционното мнозинство. Според него няма проблем в чуваемостта към критиките, защото така проектът за реформа става по-добър и легитимен.
“Законопроектът има абсолютно естествена органична еволюция. Той тръгва от едни много ясни, големи политически цели - независим съд, прокуратура под обществен контрол, главен прокурор, който да не е такава овластена фигура, служебен кабинет, който да престане да бъде кабинет на президента, който и да е той, а да бъде просто неутрален технически кабинет, който да произведе избори, вместо да се занимава с политика, да разширим възможността за достъп до конституционно правосъдие на гражданите. Това са големите политически цели", изброи Иванов.
На въпрос относно стремежа конституционната реформа да премине през всички гласувания в пленарна зала до края на годината Иванов посочи два ключови фактора. Първият е крехкото естество и честите турбуленции в управленската конструкция, а вторият - текущите преговори за Шенген, които изискват реформата да се реализира навреме. Той уточни още, че е постигнато съгласие Народното събрание приоритетно да разгледа промените в Конституцията и държавния бюджет, а едва след Нова година да се дискутират нови назначения в регулаторите, чиито ръководства са с изтекъл мандат.
“За нас от ПП-ДБ квотното парцелиране на регулаторите не може да бъде нито водещо, нито определящо, нито единствен принцип. Ще се стремим да наложим качество. Има парламентарна традиция опозицията да бъде включена в решенията за регулаторите. Разумно е да продължим продължаването ѝ. Докато всичко не е договорено, нищо не е договорено. Оптимист съм ,че ако подходим рационално, не просто ще избегнем кризата, но ще можем да покажем способност да произвеждаме добри новини.", смята бившият правосъден министър.
По отношение на искани досега министерски оставки Иванов заяви, че става дума по-скоро за реторични жестове и желание на всички лидери вътрешно да демонстрират сила пред партийния си актив. Той бе попитан и за неизлъченото интервю с руския посланик Елеонора Митрофанова, което трябваше да се чуе в ефира на “Политически НЕкоректно" ден по-рано.
“Ако ДПС са свалили интервюто, това означава определено съдействие от управлението на БНР. Всички трябва да разбираме, че е недопустимо политици да се намесват в програмата на БНР. България няма интерес от това. Същевременно е много важно да установим, че когато става дума за БНР, трябва да има ясни стандарти. За да стигнем до тях, приложими към съответното интервю и предаване, е много важно вашият Програмен съвет да излезе с подробен доклад по този случай. Било ли е съгласувано това интервю? Защо и с какви съображения? С каква концепция за предаването? Ако съдържанието му е проблематично по някакъв начин, на кои конкретни норми или стандарти не е отговаряло?", заключи Иванов.