Христо Иванов във Варна: Сезираме прокуратурата за пристанището на Доган!
“Демократична България" внася прокуратурата сигнал за нерегламентирана държавна помощ при отдаването на кейовата стена на пристанището в ТЕЦ “Варна" ЕАД, собственост на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган. Формацията иска държавното обвинение да провери и защо през 2019 г. кейовата стена на пристанище “ТЕЦ Езерово" е отдадена на ТЕЦ Варна без задължителната по закон състезателна процедура.
Наред с това внася и в Министерството на околната среда и водите (МОСВ) сигнал заради отварянето без екооценка на подводното депо “Налбанка". В него се депонират земните маси (т.нар. дрегажни маси), извадени от Варненското езеро при удълбочаването му. Все още няма яснота и за проверката на Агенцията за държавна финансова инспекция по сигнала на “Демократична България" защо не е направена обществена поръчка за удълбочаването на Варненското езеро, а дейностите за 350 млн. лева са възложени директно.
“Става дума за 350 млн. лева наши пари, които отново виждаме как със съдействието на българските институции отиват на ползу роду не, а на ползу Догану", заяви съпредседателят на формацията Христо Иванов пред журналисти във Варна.
“Сега в момента сме в предизборен период, всички са се засилили да махат Бойко Борисов и ГЕРБ и няма никакво съмнение, че Бойко Борисов трябва най-малкото да слезе от политическата сцена и ГЕРБ да мине в опозиция. Но рискуваме Бойко Борисов да си отиде и да остане Доган или Пеевски. Големият въпрос е как този модел, който виждаме тук – как българските държавни институции са превърнати в обслужващ персонал на Сараите, този модел да бъде премахнат. “Демократична България е единствената сила, която има ясна програма за това как този модел да бъде премахнат", каза още той.
Кейовата стена на пристанище “ТЕЦ Езерово" е отдадена на ТЕЦ Варна вместо с концесионен договор или договор за отдаване под наем за до 10 години, единствено с рамково споразумение за партньорство между теца и държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура", сключено на 10 юли 2018 г., което не е публично достъпно.
“Посоченото Рамково споразумение не би могло да бъде годно правно основание за ползване на кейовата стена, тъй като в действащото законодателство е налице изрична правна уредба за основанията и реда за предоставяне на трети лица ползването на имоти – публична държавна собственост. Налице е обосновано съмнение, че с това Рамково споразумение се цели заобикаляне на действащите законови разпоредби за предоставяне ползването на имоти – публична държавна собственост, както и на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ), който ясно забранява на Държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура" да извършва пристанищна дейност (аргумент от чл. 115м, ал. 2 от ЗМПВВППРБ, както и да влиза в дружества с пристанищни оператори (аргумент от чл. 115м, ал. 3 от ЗМПВВППРБ).", се казва в сигнала.
Сигналът до МОСВ засяга повторното отваряне на подводното депо “Налбанка". То е било закрито през 2009 г. заради изчерпан капацитет и заради близостта му до защитената местност “Казашко". След март 2020 г. обаче дейността му се възобновява, без да е извършена оценка на въздействието върху околната среда.
За да се избегне ОВОС “Пристанищна инфраструктура" е разделила на две предложенията за удълбочаване на Варненското езеро и за откриването на депото. Те би трябвало да се разглеждат като една процедура и да се мине ОВОС, коментира съпредседателят на “Демократична България" Христо Иванов.
Христо Иванов изтъкна, че депото на практика е в границите на града и екооценката е необходима, за да се преценят рисковете за околната среда.
“Притеснение има и затова, че обемът, за който е отворено депото е 3 млн. куб. метра, а по план при удълбочаването ще бъдат извадени между 7 и 8 млн. куб. метра и не е известно къде ще бъдат депонирани оставащите", каза Иванов.
Той посочи и че при проследяване на дейността на дълбачките във Варненското езеро се вижда, че те обслужват основно ТЕЦ Варна.