В момента на 16-годишните не се разрешава дори да се запишат на шофьорски курс. Минималната възраст за кандидат-водачите, предвидена в действащата нормативна уредба, която според стратегията за подобряване на движението трябва да бъде преработена, е 17 години и 9 месеца.
Миналата седмица транспортният министър Александър Цветков пък се похвали, че условията за получаване на книжка далеч не са същите, след като в залите за теоретичните тестове са заработили 120 камери. Веднага след въвеждането на мярката срещу купуването на книжки от ведомството отчели 20% спад на успеваемостта на кандидат-водачите, както и невиждан отлив от страна на квесторите, които следят за реда на провеждане на изпитите.
Подложената на обществено обсъждане стратегия, според която автобусите, камионите, тролеите и дори такситата трябва да бъдат оборудвани с блокиращи стартера сензори за алкохол, предвижда още записалите се на шофьорски курс да преминават 6 учебни часа, в които ще бъдат запознавани с тежките пътнотранспортни произшествия и мерките, които се предприемат срещу нарушителите на пътните правила.
За да ограничат инцидентите, управляващите от своя страна са изпълнили обещанието си да предложат въвеждане на страховити наказания срещу джигитите. Дългоочакваните промени в Закона за движение по пътищата, в които са залегнали рестриктивните санкции, вече са разписани и ще бъдат внесени в деловодството на Народното събрание вероятно още днес, увери шефът на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков. Целта е чрез тях да бъдат вкарани в правия път водачите, които не се съобразяват с ограниченията за скорост, тъй като черната статистика сочи, че половината от пътните инциденти стават именно по тяхна вина, разказа народният избраник. По тази причина чрез промените в закона той и колегите му от ГЕРБ ще настояват за двойно завишаване на сегашните глоби за висока скорост.
Така при първо провинение в рамките на една година сниманите от камера да преминават с над 30 км/ч отгоре може да олекнат с 400 лв. Който не си е взел поука и бъде засечен от някое от очите на КАТ отново да кара бързо, ще отнася двойна по-солена глоба. За трето нарушение при неизтекли 12 месеца от първото освен че ще заплащат двойна глоба, джигитите ще се разделят с книжката си за цяла една година. Освен това при превишаване на ограничението с над 50 км/ч за всеки 5 км/ч отгоре актът ще набъбва с по 50 лв.
С приемането на промените в закона не само ще скочат глобите за скорост, но ще бъде преобърнат на 180 градуса моделът за установяване на нарушенията и събиране на глобите. Фишовете вече ще се изготвят едва час-два след заснемането на нарушителите. Те ще се обработват в единен център в София. Така честитките например за перничаните, които са уловени от камери да карат бързо в Бургас или Варна, няма вече да пътуват по 3 месеца, а едва по 2-3 дни, като по този начин наказанието няма да отпада заради изтекла давност. Освен това призовките вече ще се връчват срещу обратна разписка на вратата на провинилия се, така че ще-не ще той ще трябва да плати глобата. Ще бъде въведен и механизъм за изпращане на фишовете по електронната поща,
което според Иван Вълков е много полезен ход, тъй като ще държи в течение работодателите за провиненията на шофьорите в техните фирми.
Склонните да заплатят акта през първите 14 дни ще получават паричен бонус. Те ще минават със 70% от стойността на санкцията, а останалите 30 на сто ще им бъдат опрощавани от държавата, уточни Иван Вълков, който е убеден, че както в Гърция, където отбивката е 50%, мярката ще подобри значително събираемостта на глобите. По думите му холандският модел първо да се плаща глобата, а после актът да се обжалва, който беше лансиран в оттеглените в началото на годината промени в закона, няма да бъде въвеждан у нас. Глобите ще се обжалват в рамките на 7 дни след получаване на честитката, като собственикът на заснетото возило трябва да декларира през първите 2 седмици, че не той го е управлявал при извършеното с него нарушение. Ако в този период той не направи това и не се яви да плати глобата, в сила ще влиза наказателното постановление.
Източник: в. "Монитор"