© Plovdiv24.bg | | Ледовете за новите търговски центрове най-после започнаха да се топят. След като през последните две години нито един мол не отвори врати, тази година се очертава това да сторят три търговски центъра. Първият "Галерия Бургас" работи от май, а до края на годината към него ще се присъединят още два в София. Плановете са "България мол" на едноименния столичен булевард да бъде пуснат през ноември, а "Парадайз център" в кв. "Хладилника" - за Коледа, съобщава Медиапул. Така в края на годината на всеки 1000 българи ще се падат по 105 квадратни метра търговски площи. Към момента се падат около 81 кв. м. Това показва анализът на консултантската компания за имоти "Фортън" за полугодието на 2012 г.
Единственото, което не достига за пълното щастие на търговците и народа, е повишаването на покупателната способност. Все още българинът предпочита да държи парите си в банката на сигурно заради кризата, показват последните данни на БНБ и НСИ.
С пускането на "Галерия Бургас" общият обем търговски площи в страната достигна 594 400 кв.м към юни 2012 г., показват данните на "Фортън".
Молът е първият за Бургас и затова съвсем обяснимо близо 35 хил. кв.м търговски площи са заети от търговците на 90%.
В строеж са общо четири мола с обща площ от 239 500 кв.м. Това са "България Мол" с 33 500 кв.м, "Парадйз Център" с 80 000 кв.м, "Соуф Ринг Мол" - 72 хил. кв.м до "Икеа" в София и бургаският "Странд" с 30 500 кв.м. Последните два ще бъдат пуснати през следващата година, с което общият обем търговски площи до края на 2013 г. се очаква да достигне 775 050 кв.м.
Ако плановете бъдат изпълнени, това ще е ръст от 39 % спрямо края на юни 2012 г.
Най-много ще са търговските площи в столицата - 188 000 кв.м, следвани от тези във Варна - 130 000 кв.м, Пловдив - 67 000 кв.м и Бургас с 65600 кв.м. Това са и икономически активните градове с най-високи доходи на населението.
Три групи търговци проявяват интерес към новите проекти. Едните са добре познатите ни от съществуващите търговски центрове. Другите са новите марки, които ще стъпят за първи път в България и третата група са ритейлърите от търговските улици, които до момента се въздържаха от присъствие в моловете, коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на "Фортън".
Близо 50% от изграждащите се площи в София вече са договорени, което ни дава основание да вярваме, че новите молове ще отворят с добра заетост, допълни Койнов.
"Последните 3 до 6 месеца преди откриването на един търговски център са най-активни за отдаването под наем, затова очакваме през втората половина на годината да бъдат сключени значителен брой сделки за "Парадайз Център" и "България Мол", коментира Димитър Киферов, мениджър "Търговски центрове" във "Фортън". Според него най-значимото събитие за първото полугодие на 2012 г. при наемателите е влизането на H&M на българския пазар. Веригата откри успешно четири магазина в рамките на няколко месеца - 2 обекта в София и по един във Варна и Бургас.
Интересни сделки се сключиха и в строящите се търговски центрове. "Парадайз Център" е подписал с веригата "Карфур", H&M, Cinema City, Technomarket@home, Playground, Happy и Orange Fitness. |