ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Икономисти предупреждават за подводните камъни в проектозакона за Бюджет 2024
Автор: Десислава Томева 10:16 / 18.11.2023Коментари (1)3493
©
На знаковата дата 10-ти ноември 2023 година Министерството на финансите публикува проектите на закон за държавния бюджет на Република България за 2024 година и на актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2024 – 2026 година. Това са може би най-важните документи в бюджетната процедура, чиито параметри определят развитието на публичния сектор и анализират влиянието му върху икономиката за следващите години.

Законът за бюджета и средносрочната прогноза имат и политическо измерение – те дават знак дали правителството работи в посока изпълнение на целите си, а именно членство в Еврозоната и в Шенгенското пространство. Бюджетът като инструмент на публичните политики ще преразпредели над една трета от БВП за следващата година, а параметрите му ще повлияят на всеки един гражданин на страната. Това пишат в седмичния си бюлетин икономистите от ИПИ.

Какви са допусканията в макрорамката, залегнала в подготовката на бюджета?

Макроикономическата прогноза в основата на бюджета за 2024 година залага показатели за ръст на БВП от 3,2%, ръст на потреблението от 3,5%, инфлация от 4,8%. В средносрочен план очакванията са, че БВП ще расте с около 3% на годишна база, а инфлацията ще намалее до 2,2% в края на периода. Планираният по-голям размер на капиталовите разходи е в основата на очакването за значителен ръст (9,6%) на брутообразуването на основен капитал през следващата година, като обаче ръстът на инвестициите ще се забави в края на периода до около 5%. На пръв поглед макропрогнозата на министерството не изглежда особено изненадваща, като в сравнение с прогнозите на други институции министерството показва по-голям оптимизъм по отношение на ръста на БВП и очаквания за по-висока инфлация. Ключов остава въпроса дали ще се реализират на практика тези оптимистични очаквания, тъй като това ще се отрази пряко върху изпълнението на бюджетните приходи, а оттам – и на бюджетното салдо.

Отново дефицит

Бюджетното салдо на касова основа за целия период отново е отрицателно – 3% годишно за периода 2024 – 2026 година. Припомняме, че за всяка година след 2019 е отчитан касов бюджетен дефицит. Брутният дълг на сектор "Държавно управление“ ще нарасне до над 27% от БВП в края на периода. Трупането на дефицити, макар и в рамката на фискалните правила, нито е задължително, а още по-малко  е препоръчително по ред причини – увеличаване на задлъжнялостта и нуждата от вътрешно или външно финансиране, по-високи текущи разходи за лихви в бъдещи периоди – още повече след значителното покачване на лихвите както в САЩ, така и в еврозоната – и потенциално риск от възможни затруднения с финансирането. Залагането на буфери в бюджета не е основание за генериране на дефицити.

Приходите този път са в центъра на дебата

За разлика от други години, текущият проект на бюджет за 2024 година е придружен от изменения в редица данъчни закони и други промени, засягащи приходната част. Планираният общ размер на приходите е  77,6 млрд. лева, като от тях 42,5 млрд. лв. са данъчни приходи, а 17,7 млрд. са приходи на социалното и здравното осигуряване. Приходите от ДДС са с около 2,4 млрд. лв. по-високи от очакваното изпълнение на бюджета за 2023 година, а това означава, че прогнозата е силно зависима от заложеният значителен ръст на потреблението и вноса, както и от сравнително високия темп на очаквана инфлация.

Увеличаването на данъчно-осигурителната тежест през последните години в България е факт и макар и нивото на данъчната тежест в България все още да е относително ниско в сравнение с останалите страни от ЕС, тя достига до 31,1% от БВП през 2022 година. За развитието на бизнеса и инвестициите у нас обаче е нужна стабилна в дългосрочен план данъчна система с ниски нива на облагане и широка данъчна база, както и висока събираемост на данъците без изключения за определени бизнеси и сектори – това гарантира ефективност и справедливост на облагането. В бюджета за 2024 все още наблюдаваме запазването на отделни преференции – например удължаването на нулева ставка на ДДС за доставките на хляб и брашно до средата на 2024 г. и на намалената данъчна ставка на ДДС от 9% за ресторантьорски и кетъринг услуги до края на 2024 г. – което за пореден път доказва колко лесно се отговаря на публичен натиск за популистки мерки и как неусетно "временното“ става "постоянно“.

И накрая – за липсващите реформи в разходната част

Бюджетът е инструментът на правителството за реализиране на целите на политиките – чрез него то изпълнява на практика вижданията си за развитието на секторите и публичните услуги. И докато в настоящия бюджет не е видно какви са целите на политиките, какви промени правителството предвижда за подобряване на качеството на услугите и как точно те ще се реализират, припомняме какво (макар и не само) очакваме от властта:

Оценка на качеството на средното образование (по възможност чрез модели за финансиране, базирани на добавената стойност);

Промяна на модела на финансиране на болничната помощ (по възможност чрез въвеждане на адекватен модел, базиран на диагностично – свързаните групи);

По-ефективно социалното подпомагане с цел намаляване на бедността и неравенствата чрез промяна в подхода на широк обхват на социалните помощи за сметка на насоченост на програмите към наистина нуждаещите се;

И – може би – най-важното – съдебна реформа, гарантираща върховенството на правото и независимостта на съдебната власт.

Ако изпълнителната власт обаче не се възползва от възможността да прояви инициатива за реформи, да води процеса чрез формулиране на идеи за промени в модели за управление и финансиране на дейности в публичния сектор, това далеч не означава, че законодателите ще останат пасивни. Както многократно сме ставали свидетели в миналото, а в настоящата сложна политическа конфигурация това е дори много по-вероятно, народни представители ще могат и ще формират тематични мнозинства, за да прокарат свои идеи за прекрояване на разходни програми, пренасочване на финансиране или отваряне на данъчни прозорци – без анализ на ефектите върху икономиката и гражданите като цяло, но почти винаги в интерес на конкретни групи заинтересовани страни.


Още по темата: общо новини по темата: 510
29.11.2024 »
28.11.2024 »
27.11.2024 »
22.11.2024 »
21.11.2024 »
20.11.2024 »
предишна страница [ 1/85 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
До кога Тиквеницзи ще управляват България?
на 18.11.2023 г.
0
 
 
"отваряне на данъчни прозорци – без анализ на ефектите върху икономиката и гражданите като цяло, но почти винаги в интерес на конкретни групи заинтересовани страни." А ми те за това са там! Ако нямаха интерес нямаше да бъдат там!
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Бюджет 2025
Зима 2024/2025 г.
Мачове между Локо и Ботев сезон 2024/2025
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: