ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Искат разделяне на закона за движение по пътищата | ||||||
| ||||||
Всъщност, държавната агенция често е обвинявана, че не прави нищо за безопасността по пътищата, въпреки че са ѝ заложени правомощия да осигурява координация между различните институции с цел предприемане на адекватни мерки, пише economic.bg. Агенцията бе създадена в началото на 2019 г. с министерско постановление с идеята да бъде въведен нов модел за управление на пътната безопасност в страната. Основните цели на приемането на нови ЗДвП и ЗПС са подобряване на дейността по опазване на живота и здравето на участниците в движението по пътищата, улесняване на придвижването и опазване на имуществото, като се усъвършенства нормативната уредба, регламентираща правилата за движението по пътищата, отговорността на водачите на превозни средства и на компетентността на контролните органи, отговарящи за осигуряване на безопасността на движението по пътищата“, се посочва в документацията. Към настоящия момент основните закони, които регламентират правомощията на органите на власт в политиката за безопасност на движението по пътищата са Законът за пътищата (ЗП), Законът за движението по пътищата (ЗДвП) и Законът за автомобилните превози (ЗАП). В консултационния документ от ДАБДП посочват обаче, че честите изменения на законите в политиката за пътна безопасност са индикация за това, че законите не уреждат първично изцяло всички обществени отношения по материята, или обществените отношения са динамични, т. е. нямат траен характер.“ Двата закона Новият Закон за движение по пътищата се предвижда да регламентира и урежда единствено и само правилата за движението по пътища, отворени за обществено ползване, компетентните органи осъществяващи контрол за спазването на тези правила и съответно предвидената административнонаказателна отговорност. В документацията е посочено, че за него тече обществена консултация за изготвянето на проект. Посочва се и примерна структура: Част първа. Обща част - Общи положения относно правилата за движението по пътищата, задълженията на участниците в движението по пътищата и осъществяването на контрол. Част втора. Правила за движението по пътищата - Сигнали за регулиране на движениетo, пътни светофари, пътни знаци, пътна маркировка, скорост и дистанция, правила за извършване на маневри, изпреварване, разминаване, преминаване през кръстовище, железопътен прелез, спиране, престой и паркиране и др. правила, свързани с движението по пътищата. Част трета. Органи за контрол на движението по пътищата - Органи и техните права и задължения, свързани с безопасността на движението по пътищата. Част четвърта. Принудителни административни мерки Част пета. Административнонаказателни разпоредби Допълнителни разпоредби Преходни и заключителни разпоредби Разпоредбите, регламентиращи обществените отношения, свързани с подготовката, обучението и провеждането на изпити за кандидат водачите, изискванията към обучителните центрове, изискванията към пътните превозни средства, тяхната регистрация и техническа изправност, компетентните органи за осъществяването на контрола, ще намерят систематичното си място в Закона за пътнотранспортната система. Примерна структура: Част първа. Обща част - Общи положения, касаещи безопасната пътнотранспортна система Част втора. Пътища, отворени за обществено ползване - Органи и техните права и задължения, свързани с безопасността на пътищата, отворени за обществено ползване Част трета. Пътни превозни средства - Категории пътни превозни средства, одобряване на пътните превозни средства, регистрация на пътните превозни средства, сделки с пътни превозни средства, периодични прегледи за техническа изправност на пътните превозни средства, осъществяването на сервизната дейност, изискванията към техническите служби, които извършват или контролират извършването на изпитанията за установяване на съответствие, изискванията към пунктовете за извършване на периодичен преглед на техническата изправност. Част четвърта. Водачи на моторни превозни средства. Обучение и изпити на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства - Изисквания към водачите на моторни превозни средства, контролни точки за отчет на извършените нарушения, изисквания за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност и за провеждане на изпити за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства и повишаване квалификацията на водача, изискванията към обучителните центрове. Част пета. Органи за контрол - Органи и техните права и задължения, свързани с безопасността на пътнотранспортната система. Част шеста. Принудителни административни мерки Част седма. Административнонаказателни разпоредби Допълнителни разпоредби Преходни и заключителни разпоредби Становищата Общо становище по консултационните документи са внесли "Камара на автомобилните превозвачи в България“ и "Европейски транспортен клъстер“. Според превозвачите е необходима сериозна реформа и регулиране на правилата за движение с цел намаляване на пътния травматизъм. Следва да се обедини разпръснатата правна уредба и същата да бъде преструктурирана. На мнение са, че "трябва да е преустанови порочната тенденция да се правят единствено политически промени в тази сфера, отговарящи на най-различни популистки интереси, но не и на обществения такъв.“ Предложението за структура на два закона, разделящи на две сега действащия ЗДвП, не може да постигне и да зададе началото на реформата, без да се направи цялостен анализ на обществените отношения, свързани с правилата за движение по пътищата и да се изготви проект за цялостното преустройство на законодателството в тази сфера. В противен случай отново ще се правят промени "на парче“. Транспортният бранш настоява за ясни разграничения на правомощията на различните органи, така че да не се допуска множество органи от различни ведомства да имат едни и същи правомощия. Според превозвачите е необходимо да се подобри правната регламентация, свързана с пътната маркировка и пътните знаци, тъй като ежедневно сме изправени пред примери, че собственикът на пътя не го стопанисва.“ Сдружение "Граждани за пътен контрол“ пише, че държавната агенция е "последната инстанция, която може да предлага нещо.“ Подобни предложения би трябвало да идват от МВР, АПИ или общините. Адвокат Елица Буенова, която е председател на Сдружение "Искаме справедливост и сигурност на пътя“ посочва, че в ЗДвП и в правилника към него, трябва да намерят място всички правила, които касаят водачите. Не може да трябва да искаме от тях да четат всички Наредби и наредбички, в които има още куп други неща.“ Според нея всички разпоредби трябва да са ясни, точни и конкретни, за да се разбират от гражданите. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Банка ДСК с официално изявление
15:00 / 08.11.2024
На колко градуса да е климатикът през зимата?
08:49 / 08.11.2024
Проф. Рачев: На 10 ноември всичко свършва
09:13 / 08.11.2024
Деян Донков с нова мацка
21:00 / 07.11.2024
Недялко Йорданов: Това би било международен резил за България
08:52 / 07.11.2024
Дъщеричката на Ненчо Балабанов стана на годинка
16:35 / 08.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета