ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Искрен Митев: Притесняваме се, че моделът на "Борисовки" ще бъде продължен
Автор: Йоланда Пелова 12:11 / 07.12.2022Коментари (2)1601
©
Искрен Митев от "Продължаваме промяната" в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България" на Радио "Фокус"

Ще има ли рестарт в отношенията между партиите, каква е политиката през призмата на "Продължаваме промяната“? Какви са вариантите колелото да се завърти и държавата да проработи? Коментарът ще бъде от депутата от "Продължаваме промяната“ г-н Искрен Митев, на когото казвам добро утро.  

Добро утро.  

Г-н Митев, първият проучвателен мандат вече е в ръцете на ГЕРБ. Какви са целите според вас и политическите илюзии в ситуацията?  

За всички беше изненада, това се чува в пространството, че за всички беше изненада тази кандидатура, този така да кажем известен лекар. Имаше очакване мандатът да бъде връчен на някои от лидерите на партията към момента, като г-жа Атанасова. За нас това е един опит да се излъчи човек, който е еднакво отдалечен от всички.

От друга страна, въпреки желанието им да повярваме, че това е един реален опит, ние виждаме, че реалният лидер на ГЕРБ продължава да хвърля противоречива информация в пространството през медиите. Това е, което ни притеснява, че ще бъде продължен моделът на "Борисовки", на сменяне на мнението от сутрин до обяд. Това е, което ни притеснява. Иначе, се надяваме, че "разбира се" ще бъде направен реален опит. Всъщност, ако трябва да се върна към въпроса ви, ако има нещо, което ни притеснява, е, че са сложили един човек, за да не похабят някой от лидерите на ГЕРБ и са сложили един неутрален човек, който формално да изпълни тази роля, без да има намерението да се състави наистина правителство.  

С какво не е съгласна "Продължаваме промяната“?  

"Продължаваме промяната“ не е съгласна с това да се водят задкулисни разговори, с това да се приемат ключови за страната и за избора на българските граждани закони насила, с това да се употребяват в грешна посока публични средства. Това са нашите заявки, с които ние сме дошли и сме станали част от политическия живот в България, и ние не можем да си позволим да направим каквато и да е крачка, която да е с разрез с тези наши обещания. Всъщност, това е различното на "Продължаваме промяната“, че ние държим на общенията и на заявките, които сме направили преди изборите и след като сме влезли в Народното събрание.  

Г-н Митев, защо сякаш отношенията между вашата партия и президента ескалираха? Как си обяснявате вие това, което каза срещу вас г-н президентът?  



Аз смятам, че отношенията между различните парламентарни групи и политически фигури в България доста често ескалира. Не намирам последното изказване на президента като нещо крайно, което не се е случило досега. Аз като народен представил виждам обиди и всякакви квалификации от трибуната и от всички възможни източници на комуникация между различните политици. Смятам, че това е много пагубно за българското общество, като ние като едни представители всъщност на българското  общество, нашата неспособност да говорим градивно, за мен всъщност е най-големият убиец на политиката и демокрацията. Така че когато г-н Радев прави заявка, че той е диалогичен, и когато дава два месеца срок на парламентарно представените партии да се разберат в Народното събрание. Смятам, че приключвайки този двумесечен срок, той да го завърши с една атака към втората най-голяма парламентарно представена група, просто е проява на слабост. Аз предполагам, че това си има конкретна цел, предполагам, че той се опитва да отдалечи определени групи от "Продължаваме промяната“.

Знаете, че г-н Радев въпреки много странни негови решения, той все пак е разпознат в обществото. И така, това е според мен целта. Това е един опит по някакъв начин да се демонизира "Продължаваме промяната“, което за жалост върви в синхрон, в ръка с ръка с действията на ГЕРБ. ГЕРБ въпреки че са носители на първия мандат и като един победител в изборите те отговорни за това да има правителство, през цялото време прехвърлиха вината за своята невъзможност да съставят кабинет върху "Продължаваме промяната“, а това не е наш ангажимент. Ние като втора политическа сила и техен основен опонент някак си грешно е очакването, че ние трябва да ги подкрепим. Та, това, което направи г-н Радев, според мен, е в тази посока.  

Казахте, че демокрацията е убиецът на политиката. Нали така, правилно съм ви разбрала?  

Не.

Какво казахте?  

Казах, че грозният тон, който използват политиците помежду си, невъзможността да говорят градивно и в посока без да използват обидни квалификации, по някакъв начин да си лепят епитети и етикети, убива демокрацията, защото не дава възможност, не отворя възможността за един разговор, в който да се вземат правилни решения за България. Това казах, че лошият тон, грозното отношение и обидните квалификации през политически трибуни, всъщност се пренасят в обществото и това ни пречи да израстваме като демокрация.  

А по какъв начин партиите в бъдеще могат да променят подхода и диалога помежду си, според вас? Къде е разковничето?  



Смятам, че на първо място трябва да приемем, че ние съществуваме като представители на различни групи в обществото. Нашето общо пространство е Народното събрание, но всъщност нашето общо пространство е, разбира се, Република България. Трябва да приемем, че има хора, които независимо дали "Продължаваме промяната“, ГЕРБ и партиите, които съществуват в момента в наименованията, които съществуват, независимо дали ще бъдат те или техните представители, в бъдеще тези групи от обществото ще бъдат представени в парламента.

Ще има хора, които вярват на партии, като ГЕРБ, ще има хора, които вярват на партии, като "Продължаваме промяната“, "Възраждане“, БСП, ДПС и т.н. Според мен, на първо време трябва сега ние да приемем, че тези хора съществуват, и вместо да се опитваме да се унищожим един друг, да намерим някакви общи цели, ще си струва да направим един голям план за България за следващите 20 години, който трябва да се следва. И независимо от нашите политически различия, независимо от нашите различни гледни точки и различни желания да сбъднем този план, да работим в посока да сбъдваме.  

Ами защо не го направите? Защо не подкрепите първия проучвателен мандат въпреки различията?  



Ние сме казали, че можем да подкрепим 16 политики, заявихме, че можем да ги подкрепим. И това е, дотам се изчерпва нашата способност, нашата възможност да подкрепим мандата на ГЕРБ. Може би това е било нещо, което е трябвало да бъде помислено в началото на нашето създаване, но ние сме станали политическа партия въз основата на нашата борба срещу ГЕРБ. И когато ние сме тръгнали с тази заявка, не можем да си променим мнението по средата на пътя.  

Какво промени "Продължаваме промяната“ до този момент?  

В моите очи това, което променихме, е нашето нежелание да участваме в задкулисни игри. И това за мен е голяма промяна. Отвън може би не изглежда така, отвън може би не успяваме успешно да покажем колко голяма е разликата от това, че ние всъщност не искаме да вземем нищо в замяна, колкото и да ни предлагат най-различни – вие знаете, в политиката има най-различни предложения: за постове, за различни публични блага, които може да има един политик. Колкото и това да бъде предлагано, хората, които работят в "Продължаваме промяната“ и да "Продължаваме промяната“ досега не са се изкушавали. И това е нещото за мен, което е много голямо в българската политика, нещо ново може би за времето, в което живеем, че има една група, която отказва да се разбере в една тъмна стаичка, и всичко да продължи напред и да работим заедно по този начин. Ние искаме да работим открито и много ясно направихме тази заявка. Няколко пъти ние поискахме от тези всички срещи и уговорки да станат публични.

И всъщност това според мен счупи модела и до някаква степен накара и старите партии вместо да израснат в тази заявка, вместо да стигнат до едно ниво на откритост, което се изисква, за да се върне доверието в българската политика, те всъщност приеха хартиената бюлетина, за да могат следващия път просто да откраднат гласа на българския гласоподавател. Това е, според мен, което променихме – отказахме да играем в една игра, която ние дойдохме да променим. И този малък ход, колкото и да изглежда малък отстрани и може би безсмислен, вярвам, че ще бъде началото на една поредица от изсветляване на лошите практики в българската политика.  

А на вас, г-н Митев, предлагали ли са ви нещо апетитно, и отказвал ли сте?  

Аз съм един от най-активните членове и може би дори да кажа фанатично вярващ в идеята, че трябва да променим България по честен начин, и естествено, че смятам, че не съм бил обект, поради тази причина не съм бил обект. Но знаете за наши представители, които са били в изпълнителната власт, на които са им предлагали подкупи, позиции и т.н. Те станаха публични веднага когато бяха предложени.  

Така е. Г-н Митев, как се отразява властта чрез служебните кабинети?  

Това, което виждам отстрани, че служебните кабинети не подлежат на никакъв контрол от парламентарно поставените групи, те всъщност, не са избрани от мнозинствата на народни представители в Народното събрание, което ги прави безотговорни. Всъщност, хората, които управляват, назначени от президента Румен Радев, няма пред кого да отговарят, освен пред г-н Румен Радев, а той някак си удобно избягва да поеме отговорност за техните действия. Аз многократно съм отправял през медиите молба да бъде обяснено защо не иска да се вкара Закон за държавния бюджет, който да позволи да се променят различни параметри по него, и единственото оправдание е страхът от популизъм.

А ние сме виждали всъщност много пъти до този момент приемане на бюджети в подобна обстановка на тази. Така че проблемът на служебните кабинети, въпреки че, ние виждаме, че те не са толкова неуспешни, все пак те вършат някаква работа хората, колкото им позволява законът, лошото при тях е, че няма отговорност. Сега вие, ако сте недоволна, че няма да можем да вдигнем минималната работна заплата и протестирате, вие няма срещу кого да протестирате, трябва да протестирате срещу г-н Радев. Но той явно не иска да обърне внимание на това. Виждате, имаше протести, имаше протести на КНСБ, имаше протести на различни съсловия предните седмици, явно…  

Има за какво да се протестира, г-н Митев, има за какво доста, да, не е само за минималната работна заплата.  

Та това е за мен проблемът на служебните кабинети. В момента ние живеем в една квази президентска република, в момента управлява г-н Румен Радев. И той има, за съжаление така е създадена нашата държава, че той има мотив да създава дестабилизация и недоверие в парламента, за да може да управлява той през служебните кабинет. И този мотив изкривява цялата му роля на обединител на нацията. Как може да си обединител на нацията, когато ти всъщност би имал най-голямо ниво на власт, ако има нестабилност в Народното събрание. Ако не може да се състави нормален кабинет, г-н Румен Радев може да си състави собствен кабинет. Ами този мотив съществувайки, той изкривява всъщност основната роля на президента, който трябва да е обединител на нацията.  

Какви са вариантите колелото да се завърти, според вашата партия, и държавата да проработи през вашата призма? Как виждате вие нещата?  

За мен един работещ вариант би бил да се поставят определени политики, които трябва да се изпълнят и да се управлява с правителство на малцинството. Защото правителството на малцинството създава едно уязвимо – правителството на малцинството може да бъде свалено при всеки един грешен ход. Така че това ще даде възможност на управляващите към този момент да бъдат много внимателни и да спазват уговорките си.

Защото ние видяхме, че заявката, че трябва да има диалог в Народното събрание, която ГЕРБ направиха, беше направена само в момент, който беше изгоден за тях, но когато те бяха в по-силната позиция, водейки т.нар. "хартиена коалиция“, ние видяхме, че тогава те не бяха диалогични. Аз се надявам всъщност ГЕРБ да успеят да намерят подкрепа, въпреки че не виждам да правят активни, аз не съм видял ГЕРБ да правят активни действия, освен да заявят пред камерите, че те правят активни действия. Не съм видял наистина истинско усилия от тяхна страна. По-скоро това, което виждам, е едно високомерно поведение, едно поведение, с което те се представят за силния на деня, но смятам, че те не осъзнават, че те не са силния на деня.

Ако бяха силния на деня, щяха вече да са успели да съставят кабинет. Истината е, че виждам едно отношение, което според мен няма да доведе до това да се състави кабинет. Но това е логично, след като те вече имат хартиена бюлетина и знаят как да си фалшифицират следващите избори, защо трябва да правят каквито и да е истински усилия да съставят кабинет? Смятам, че те изчакват в момента да дойде третия мандат, да дойде втория мандат, някой друг да поеме отговорност всъщност за тяхната работа. А знаете, че съставянето на правителство е отговорност на победителя, не на втория или евентуално третия или петия по вот.  

А "Продължаваме промяната“ готова ли е да я поеме тази отговорност?  

Ние заявихме, че сме готови, но също така поставихме условия, че за нас на първо място, първото условие беше да не се приеме хартиената бюлетина. Сега президентът Радев ще има възможност да направи така, че да направи така, че да не се приеме хартиената бюлетина, имаме време до края на седмицата да видим дали ГЕРБ ще направят някакъв истински опит за съставяне на правителство. Пак казвам, много е важно да се следят действията им, не само да гледаме, че те са излъчили кандидат за премиер.

Къде са разговорите, които те заявиха, къде са истинските действия, какво правят всъщност ГЕРБ – въпросът, който аз си задавам ежедневно, е: какво всъщност направиха ГЕРБ, за да се опитат да съставят правителство? Когато ние бяхме в тази позиция преди една година направихме публични разговори пред очите на всички български граждани по 15-18 часа с всички партии в Народното събрание бяха поканени, за да си говорим за общи политики и действия. Аз не го виждам това. Нямат камери ли ГЕРБ, нямат пари да си наемат зала ли? Не знам, не разбирам защо. При тях нещата трябва да се случват някъде, вие знаете ли тези екипи от така известни български политици, които бяха излъчени да преговарят от тяхно име в начало, за тези 2 месеца аз от тези хора нищо не чух за тях, не ги видях нито един път в Народното събрание, абсолютно не съм разбрал за тяхната дейност, освен от медиите, които твърдяха, че тези хора правят някакви опити. Това за мен е големият въпрос: какво правят ГЕРБ реално, за да направят наистина правителство? И за мен отговорност до този момент е: нищо, освен да се опитват да спечелят политическо доверие с един такъв шаблонен ход.


Още по темата: общо новини по темата: 876
06.06.2023 »
06.06.2023 »
06.06.2023 »
05.06.2023 »
01.06.2023 »
30.05.2023 »
предишна страница [ 1/146 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
джендър,дори вашия *родител* каза,че сте шарлатани,ти,педал нещастен,налиташ на бой и се правиш на мъж,но скоро ще ти разпорят халката!
0
 
 
джендърчето пак му дават трибуна,но от това нито ще стане нормален човек,нито ще си ремонтира *задната врата*.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Забраниха на Зингаревич да влиза в България
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Мачове между Локо и Ботев сезон 2024/2025
Античен град Хераклея Синтика разкрива още от тайните си
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: