Ива Дойчинова: Радиото е най-демократичната и леснодостъпна медия

Автор: ИА Фокус
Коментари (1)
14:19 / 01.02.2024
1960
Ива Дойчинова, програмен директор на Радиоверига ФОКУС, разказва за това има ли бъдеще радиото като медия пред "Forbes"

През 2023 г. Радио Фокус бе придобито от нов собственик, г-н Кирил Налджиев, и той ви покани да разработите тотално нова програмна схема и звучене в сравнение с преди. Кои бяха основните ви цели?


Когато г-н Налджиев ме покани, посветихме няколко дни, за да си говорим за това, което и двамата виждаме като цел. Исторически, силата на Радио Фокус е огромното му покритие – 60 честоти в цялата страна. А това задължава за адекватност към регионите. София доминира в новините на националните медии, но регионите правят цветовете. А там животът е достатъчно вкусен за цяла България.

Другото важно, което ни обедини, е търсене на звученето на BBC 2, без да се възприема буквално. Т.е. отговорно към актуалното съдържание радио, което е динамично и леко за слушане. Сменихме слоугъна си на "Важното за вас на Фокус“, защото вече радиоверигата е ориентирана към слушателите и важните за тях и живота им теми. Музикалната ни плейлиста е ключово важна за нашето звучене. Посланията, джинглите, игрите и кампаниите са другият важен стълб в изграждането на съвременно европейско радио.

Как бихте определили екипа си и кои са гласовете на Радио Фокус?

Като разкошен. Това е първият екип, който в огромната си част създадохме от обяви за работа и сближаване на непознати хора. Водещ принцип освен таланта беше и спазването на добри екипни отношения. Това е ключово. Смятам, че Хари и Жоро (Харитина Агопян и Георги Иванов) в сутрешния блок "Денят на фокус“ станаха марка. Живко Кръстев в "Човекът на фокус“ с темите си за предприемачество, управление на лични финанси и себеразвитие също намира страхотно приемане. Бих отличила и Надя Брайт, стендъп комика, която се вихри в нашия драйвтайм с уникалното си чувство за хумор и режещи мнения. Кинокритикът Благой Иванов "прожектира“ страхотното кинопредаване "Сториборд“, а аз винаги съм си мечтала да го поканя да прави това.

Двамата с Надя обичат да вървят по острието на бръснача в рубриката ни "Лаф & hate“ в "Животът на фокус“. Або, издател, писател и пътешественик, води "Един неделен ден по шосето“, а едновременно с това направи истински "удари“ с книгите на Матю Пери и принц Хари през тази година. Аз и доц. д-р Мариана Тодорова направихме първото у нас предаване за футурология "Сценарий от бъдещето“. Публицистичното ни предаване "България, Европа и светът на фокус“ свети с името на Йоланда Пелова, а аз водя обобщаващото петъчно издание. Васил Русев-Чайката лети всяка петъчна вечер със своя "Пунш“. Особено се гордеем с екипа на новините, който, воден от Веселка Иванова, прави уникално живи и пълноценни новини. Кореспондентите ни в цялата страна изпъстрят със смисъл "Региони на фокус. Цветовете на България“.

Благо от групата Hayes@Y създаде музикалното предаване "Една година“, а Ася Александрова събира отбор от забележителни пътешественици в "Куфарът на фокус“. Спортът има ярка следа в ефира ни  с включвания на център нападателите от спортната редакция през делничните дни, а в целия им блясък можете да ги чуете в "Спортът на фокус“ всяка събота от 16 до 19 ч.

Какво отличава медийната група MG24, Радио и Агенция Фокус?

Това, което смятам за уникално предимство на медийната група, е, че разпространението на съдържание е въо­ръжено с ефективен арсенал. Това, което ние правим в Радио Фокус, се качва във възродената Агенция Фокус, а регионалните сайтове на MediaGroup 24 го таргетират към допълнителна аудитория. Всъщност Кирил Налджиев е основал своя сайт Plovdiv24.bg на 19 г., именно воден от идеята, че доброто регионално съдържание започва да липсва. А за хората там то е най-важното. Именно MG 24 придобива марката "Фокус“ с визията, че радиото и агенцията могат да транслират още повече пъстротата на съдър­жанието за цяла България.

Ефирът на Радио Фокус вече "произвежда“ изключително количество качествено съдържание и публицистика. Желанието ни е значително да подобрим разпространението му както в нашата група от онлайн медии, така и в различните платформи. Тепърва ще се надграждаме в технологично отношение.

Има ли бъдеще радиото като медия и какво е то?

Радиото е единствената медия, която става част от вашия живот, без да го подчини. Не е нужно да спрете, за да гледате екран. То е в колата ви, вкъщи или в офиса, дори в слушалките, докато спортувате и ходите. Радиото е най-демократичната и леснодостъпна медия и неслучайно UNESCO инициира Световен ден на радиото точно по тази причина – 13 февруари. Най-бързо реализиращото се съдържание също е там. В този смисъл – радиото е медията на бъдещето. Казвам го поне от преди 10 години по простичката причина, че е част от ритъма на живота ни.

Другата важна особеност на радиото е, че събеседниците дават повече от себе си, когато не мислят за камера. Твърдя го с опита на човек, който дълги години води едновременно и в радио, и в телевизия. Влизането в съзнанието през гласа е по-близко, човешко, емпатично и естествено.

Разбира се, в света на персонализираното онлайн съдържание, където всеки композира своето собствено портфолио от медии, които следи, мястото на радиото е много важно. В сайт, подкасти, Агенция Фокус и сайтовете на MG 24, това съдържание е достъпно "до поискване“. Т.е. всеки може да го чуе, когато му е удобно, или да го прочете като текст.

Какви нови посоки ви предстоят през 2024 г.?

С всички водещи и новинари ще продължим да изграждаме съдържането и красотата на ефира с още няколко нови предавания. Предстои ни да доразвием и една от най-важните си идеи – регионални новини във всички 10 региона, които ще се излъчват в най-слушаните часове. Ще стартираме и видеозапис на ключовите ни събеседници, така че радиото ще функционира в определени моменти като телевизия. Замислили сме и видеокасти, с които визуалните теми ще имат допълнителна стойност. Много залагаме на един таен проект, който засега не разкривам, но ще бъде първи по рода си за България.  Кампаниите и събитията също са в процес на изграждане.

Твърдите, че човек се развива само когато започва нови и все по-трудни неща от тези, които вече е правил, защо?

В последните няколко години правя изборите си в посока на новите неща, които са трудни за мен. Този процес започна с авторското ми връщане в радиото с "Ива от сутрин до обед“, премина през сутрешните предавания на програма "Христо Ботев“ на БНР и "Нашият ден“, продължи с рестартирането на Радио София – една голяма любов. Поредната височина за покоряване стана Радио Фокус.

Новото начало е едната страна, а другата е, че осъзнах колко е важно да даваш. На мен ми е дадено много в ранните ми години на изграждане като водещ в радио FM+. Работила съм с консултанти и имена от световния радиобизнес и смятам, че това беше шанс, който много по-млади хора от професията днес нямат. Правилата за изграждане на един добър медиен продукт не са се променили много. Основната разлика е във времето, в което трябва да "хванеш слушателя“, и умението да го държиш на своята честота с наистина добър похват.

Затова възможността за развитие на Радио Фокус беше шанс да изградя екип и нова програма, които ме плениха. Честно – беше ми по-трудно, отколкото очаквах, но резултатите и духът в нюзрума си струват всяко усилие. Щастлива съм от броя слушателски обаждания и обратната връзка, че сме създали разкошно европейско радио.

Виж коментарите (1)
Още новини от Национални новини:
Вместо гофрети, цигари за 200 000 лева изкочиха от турски ТИР
НИМХ за времето другата седмица. Подгответе се!
Издигнаха паметник на лекарката, загинала при потопа в Царево
Експерт каза подробно за симптомите за вирусния менингит
Тежка катастрофа между патрулка и цивилна кола
Момичета намериха и върнаха телефон на самотна жена


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).