Решението на комисията е, че посланието не нарушава правилата на лоялната конкуренция и не е заблуждаваща реклама.
Антимонополният орган се произнесе след искане на "Олинеза" - Костинброд, също производител на майонеза.
В искането си до КЗК "Олинеза" твърди, че е налице нелоялна конкуренция заради заблуждаваща реклама на продуктите на "Консул". Чрез използваната фаза "най-добрата майонеза" според "Олинеза" се отправя посланието, че показаният в рекламната кампания продукт е най-добрият, сравнен с останалите от този вид в България.
"Олинеза" смята, че рекламата е подвеждаща, тъй като използването на превъзходната степен "най" изисква доказване от страна на "Консул" на верността на твърденията, а това не е направено.
В становището си до КЗК от фирма "Консул" посочват, че рекламират майонеза "Краси" от 2001 г.
Дружеството прилага конкретни доказателства за качествата на майонезата, според които "продуктът е посочен от потребители като най-добър при участието им в конкурса "Рецептите на "Краси".
Освен това компанията поръчала проучване, извършено от агенция "Маркет тест" през май 2011 г., според което майонеза "Краси" е посочена като "най-добрата".
Фирмата прилага и доказателства за предимствата на суровините, които използва - "най-качествените и скъпите в Европа", както и сертификат от сдружение "Активни потребители" за "високите качества на майонезите на "Консул".
Приложено е и изследване от магазинната мрежа в различни градове на страната за отделни дати през 2014 г., според което "продажбите на майонеза "Краси" количествено превишават тези на други марки майонеза".
Решението
"В маркетинговите стратегии е често срещан способът на използването на превъзходната степен "най" (например "най-добрата 3G мрежа"; "най-доброто от България, най-доброто от Европа" и др.)", се посочва в решението на КЗК.
Според антимонополния орган производителят - "Консул", "обяснява подробно произхода на суровините, използвани за направата на продукта".
Това означава, че "добре информираният потребител е в състояние обективно да анализира представената му информация, преди да вземе решение за закупуване на майонеза.
Дори и да не е запознат с вкусовите качества на майонезите на други производители, на потребителя не би могло само и единствено от рекламното послание да се внуши, че майонеза "Краси" има някакво превъзходство на пазара въобще", е записано в решението.
Майонеза с марката "Краси" присъства повече от десетилетие на българския пазар. Следователно "клиентите й са лица, които от години са придобили навика да купуват тази марка, доколкото са запознати с нейните вкусови характеристики".
Комисията смята, че "рекламното послание не може да се характеризира като подвеждащо, тъй като не е в състояние самостоятелно да създаде у потребителя погрешни асоциации" с нещо, което е най-добро на пазара", което от своя страна да доведе до пренасочване и деформиране на търсенето".
Крайното решение на КЗК е, че фирма "Консул" не е нарушила разпоредбите на Закона за защита на конкуренцията. Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.