В тях за кратък период от време се предлагат тематични стоки, някои от които могат да бъдат опасни", съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в "Здравей, България" по Нова ТВ.
Маргаритов припомни, че комисията е установявала и забранявала продавани именно във временни обекти различни опасни артикули за украса и декорация като коледни свещи под формата на плодове или на типичните символи на тези празници. Причината е, че от тях особено при игра от деца лесно могат да се отделят части или елементи, които да бъдат погълнати и това да доведе до инцидент.
Има и случаи на предмети с остри и режещи повърхности. "Нека хората, когато пазаруват от временни обекти, тъй като там поначало и търговците са по-склонни да се изкушават да не поемат отговорностите, които законът им вменява, внимателно да подбират това, което купуват", апелира той.
Председателят предупреди и за нелоялни търговски практики при предпразничното пазаруване. "Когато се анонсира процент намаление, без да са направени специални уговорки, би трябвало преобладаващата част от стоките да бъдат намалени с този процент. Ако констатираме, че той се отнася за много ограничен кръг от стоки, това е нелоялна практика, която санкционираме", обясни той.
"При намаления от порядъка на -70%, можем да станем свидетели и на друг трик - т.нар. "намаление в намалението". Търговецът е продавал дадена стока с някакъв процент отстъпка, след това сваля още малко цената и кумулира двата процента. Това не е честно, защото намалението следва да е направено от последната цена, на която е продавана стоката", допълни Маргаритов.
Той даде пример и с тактиката за привличане на клиенти в обектите чрез масово рекламиране на атрактивни продукти на изгодни цени, които са в малки количества или изобщо не се зареждат.
"Когато отидете в магазина се оказва, че елхата с размер 1,50 м за 30 лв. е свършила и затова ще трябва да си купите елха 1,80 м на много по-различна цена.
Това също е нелоялна търговска практика, която може да се докаже. Разпространяват се брошури в 200-300 хил. тираж, а нашата проверка установява, че от въпросната елха са доставени по 10 броя в два от обектите на веригата. Зареждането трябва да е в такива количества, че да може потребителите в съотношение, което е съразмерно на разпространената реклама, да бъдат в състояние да си го купят", коментира Маргаритов.
Капани при празничното пазаруване има и в Интернет. При отминалата кампания "Черен петък" експертите на КЗП установиха изкуствено завишени цени непосредствено преди анонсирането на отстъпките.
"Оказа се, че на самия "Черен петък" имаше стоки, които се продават с намаление, но по-скъпо, отколкото през миналата седмица. Например, стоката е струвала 100 лв., два дни преди кампанията цената се вдига на 130 лв., обявен е даден процент отстъпка и след приспадането му стоката е по-скъпа, отколкото е била преди десетина дни", поясни председателят.
Тези случаи обаче не са масови и в комисията няма много сигнали. "Хората наблюдават, особено тези, които пазаруват по-често, какво е движението на цените и не могат да бъдат толкова лесно заблудени. Но има и такива, които се предоверяват и очакват да пазаруват по-изгодно при тези кампании, затова нашите проверки ще продължат", заключи Маргаритов.