Маргаритов обясни, че има стандарти за безопасност, на които стоките трябва да отговарят, за да бъдат пуснати на европейския пазар. Те важат и за България, защото се прилага общо европейско законодателство.
Но повечето от рисковите продукти, над 90%, са от държави извън Европейския съюз и там има други правила, които не са приложими към нас. Затова комисията си сътрудничи с Агенция "Митници", за да може опасните стоки да бъдат задържани още на границата преди да влязат в търговската мрежа.
"Когато говорим за опасни стоки, от една страна става дума за такива, които са пряко предназначени за деца. От друга - трябва да се имат предвид и опасностите, насочени към децата и създаващи рискове за здравето и за живота им, което има отношение към родителската грижа и отговорност.
Затова и покрай 1 юни ние разпространихме специален "Наръчник на мама", в който систематизирахме както групите стоки, които са опасни, така и направихме опит да дадем важни съвети на родителите как да постъпват в една или друга ситуация, за да предпазят децата от рискове.", поясни Маргаритов.
Той даде пример с надуваемите артикули, при които има задължителни изисквания към вентилите, които дори и при отворено капаче да не изпускат въздух, към формата и материалите им и подчерта, че е важно тези изделия да бъдат безопасни: "Когато родителите са спокойни, че всичко е наред, а то изобщо не е, е много по-добре децата изобщо да не ги ползват, но да внимава родителят, отколкото да са с нещо, което не е сигурно".
Председателят на КЗП обясни и опасностите при стоките с лесно отделящи се дребни елементи, които могат да бъдат погълнати от детето и това да предизвика задушаване или нараняване. Той посочи още, че има рискове за децата и при стоките, имитиращи храни, които е възможно то да помисли за истински, да реши да ги опита и при отхапване или поставяне в устата да се задави.
Маргаритов съобщи, че както и през миналия сезон, комисията ще открие приемни в големите курорти и изнесени офиси в по-малките селища на морето. "Имаме денонощен телефон 0700 111 22, на който можем да бъдем намерени по всяко време. Чрез нашия сайт много лесно може да бъде подаден сигнал или жалба онлайн и веднага да извършим проверка. Нашите екипи ще бъдат уплътнени през целия активен сезон", добави той.
Ръководителят на институцията обясни и какви са правата на туристите в случаите, в които отиват на почивка и установяват, че условията се различават от предварително договорените.
"Възможно е да се стигне до някаква компенсация, която удовлетворява потребителя и търговецът му я предложи на място. Това, разбира се, не означава, че не трябва да бъдем и ние информирани, за да си направим проверките и да установим дали не е извършено нарушение."
Маргаритов потвърди, че гражданите биха могли да изпращат и видеоклипове към своите сигнали. "Ние извършваме нашите проверки и събираме документи винаги, но това, което потребителите ни предоставят като информация, винаги е ценно и важно за нас, защото то ни ориентира какъв е точно проблемът и къде да търсим разковничето, без да губим излишно време."
"При проблеми с почивки в чужбина, включително и в съседните ни страни, изпиталите някакви неудобства и проблеми туристи могат да се обърнат към Европейския потребителски център, който функционира към нас, ще вземем необходимите мерки", каза още Маргаритов.