КЗП съветва как да се предпазим от клопките на търговците през лятото
По време на активния летен сезон по морето и в планинските места за отдих нерядко се наблюдава завишаване на цените.
"Всички са наясно, че когато отидат на почивка, цените в курортите ще са по-високи в сравнение с тези в традиционно обитаваните от тях места. В условията на пазарна икономика ценообразуването е свободно. Но проблем би било, ако информацията за по-високите цени се поднася по начин, който неприятно изненадва хората в последния момент. Това е нещо, за което ние определено можем да се намесим, защото по закон всички търговци са длъжни коректно да обявяват цените на предлаганите от тях стоки и услуги. Нашите екипи са на терен и в готовност да реагират при всяка нередност на пазара", потвърждава председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.
Как могат да ни продадат по-скъпо?
Понякога в нарушение на закона търговците обявяват едни цени на етикетите върху продуктите или на щендерите в близост до дадената стока, а на касата маркират по-високи. Това се отнася, както за артикули в промоция, така и при продажбите на реални цени.
Как да се предпазим от клопките?
На почивка обикновено се купува най-необходимото. Затова бихте могли да опитате да запомните цените на избраните от Вас стоки и да проследите как се таксуват на касата. Когато обаче сте отседнали в собствен имот или на свой близък, тогава може да напълните повече потребителската кошница. В такъв случай е достатъчно да запомните цените на няколко от стоките – 2, 3 или 4. За предпочитане е това да са най-скъпите или ако са промоционални – тези с най-висок процент отстъпка. В случай че всяка от тях бъде маркирана на посочената в рекламата или на етикета цена, тогава вероятността и с останалите нещата да са наред, е голяма. Но ако има разминаване някъде, е добре да проверите отново цените на всяка от стоките поотделно.
Как да реагираме, ако на касата установим разминаване между обявена и приложена цена?
Настоявайте стоката да Ви бъде продадена на обявената цена. В случай че търговецът откаже, не купувайте. Важно е в подобни случаи да сигнализирате и в Комисията за защита на потребителите, за да бъде извършена проверка и при установяване на същите обстоятелства – наложена санкция. Същевременно ще получите съдействие за възстановяване на надвзетите суми, ако търговецът не е реагирал адекватно.
Какво да правим, ако установим разминаването по-късно?
Върнете се в магазина и покажете на служителя на касата или на управителя на обекта маркираното на касовия бон. Настоявайте, че обявената цена – в реклама или на етикета, е по-ниска от тази на издадената Ви касова бележка. Ваше право е да Ви възстановят разликата или да вземат обратно стоката, като Ви върнат парите.
Когато пазаруваме от временни обекти…
Независимо къде продава: в стационарен магазин, в интернет, във временен обект – по закон всеки търговец е длъжен да посочва продажната цена на стоките. Ако самата стока е твърде малка, той може да постави цената в близост до нея, но и тогава трябва да е недвусмислено за кой артикул се отнася тя. И същата тази цена трябва да се маркира на касата.