Маргаритов припомня установеното и парирано своевременно фрапантно нарушение в навечерието на миналата учебна година - продажбата на бележници и лични карти в комплект с подвързии, което вдигаше цената им неколкократно.
"Макар и да не се отразява много сериозно на джоба на потребителите, като се мултиплицира по броя на всички ученици, които трябва да си ги купят, ставаше една нерегламентирана печалба от почти 1 млн. лв. И то само за няколко дни!
Това ще го следим и сега. И ако хванем някой повторно, санкцията ще бъде възможно най-тежката по Закона за защита на потребителите за подобен род нарушения - 50 000 лв.
Няма да се посвеним да я наложим, тъй като това е една спекулация и се използва, че родителите бързат и са ангажирани", коментира председателят на КЗП.
Той допълва, че инспекторите ще следят и за спазване забраната за продажба на цигари на лица под 18 години.
"В хода на есенните месеци ще поставим акцент и върху контрола при продажбата на сезонните стоки за автомобили - зимни гуми, фарове за мъгла и всичко онези аксесоари, които касаят подготовката на моторните превозни средства за зимния сезон.
Това е пряко свързано с безопасността, с живота и здравето на хората. Когато и останалите институции - и МВР, и КАТ отправят апели към потребителите да оборудват добре своите автомобили, то ние сме длъжни като контролен орган да проследим, че на пазара не се предлагат стоки, които биха могли да бъдат опасни и да крият рискове", допълва Маргаритов.
Тази инициатива е продължение на проверката от лятото на търговци на автомобили втора ръка.
"Ние проследихме внимателно около София и в цялата страна доста автокъщи, които предлагат автомобили втора употреба. Правим го, защото си даваме сметка, че все още повечето българи избират по едни или други причини, най-вече финансови, да карат автомобили втора употреба.
И от тази гледна точка беше важно да видим какво се случва. Този сектор се оказа, че е по-уязвим за нарушения отколкото общо погледнато пазара, в това число и туристическия. Нарушенията се изразяваха преди всичко в невярна информация, която търговците се опитват да предоставят на потребителите и по този начин да ги заблудят.
Всички сме чували за това как се рекламират тези автомобили като почти нови, само с един предишен собственик и т.н. Дори само документалната проверка показа отклонения. Имаше разминавания между това, което се оферира в интернет като цена, като параметри на автомобила. Когато отидете и направите оглед на място се оказва, че има разминавания. Хванали сме тези неща, наложили сме в повече от 20 случая и санкции за тези търговци.
Важно е да отбележим, че когато наложим на един търговец санкцията, оттук нататък забраната да извършва подобни действия важи за всички стоки, респективно всички автомобили, които той предлага в съответния обект", добавя още Маргаритов.
"На първо място продължават да са жалбите в сектора на телекомуникациите. Там са около 40% от всички. Даваме си сметка, че това се дължи и на засиленото потребление, защото всеки един от нас има някакво взаимоотношение с такъв тип оператори. Смятам, че основните неща и натрупаните от години проблеми, ги решаваме един по един, достатъчно добре, защитавайки интереса на потребителите.
Знаете, че вече имаме с 2 от трите оператора споразумения, съгласно които потребителите могат да прекратят договорите си предсрочно с до три месечни такси като неустойки. Мисля, че скоро това ще е факт и за третия. Колективният иск срещу него е заведен и в момента е активен.
Но аз смятам, че би било възможно, и ще намерим начин да постигнем споразумение и с него, за да могат потребителите по-бързо да са с опцията за предсрочно прекратяване при същите условия, които другите два оператора възприеха. Защото иначе трябва да чакаме решението на съда, което знаете, че понякога може и да се забави", казва Маргаритов.
На второ място в жалбите на потребителите е пазаруването в търговската мрежа - битови електроуреди, различни стоки и услуги, които не отговарят на изискванията, намаленията и промоциите, които понякога могат да се окажат фалшиви.
"Засилва се процентът на жалбите, които получаваме за онлайн търговия. Това е резултат и от по-активното присъствие на потребителите на този пазар в последните месеци и години. Има случаи на нарушения и на нелоялни практики. Те не се различават съществено от това, което виждаме и в търговската мрежа.
Трябва да добавим само, че търговците - дали поради незнание на правилата, дали поради това, че искат съзнателно да се опитат да увредят потребителския интерес, си спестяват информация за правото на отказ. В онлайн търговията то е едно от най-важните права на потребителя.
В 14-дневен срок от получаване на поръчаната стока той може да я върне обратно на търговеца, не поради дефект, а просто защото не му харесва или не удовлетворява неговите желания и потребности", посочва още Маргаритов.
"Това, че ние получаваме вече трета година все повече и повече жалби и сигнали, и това, че особено статистиката, която ние имаме от приемните по Черноморието по време на туристическия сезон - че сме търсени не само за конкретно оплакване, но и за консултация - показва, че потребителите имат желание да знаят какви са правата им и когато усетят, че могат да бъдат засегнати, да реагират", заключава Маргаритов.