Какво се обърка през летния сезон, та българите останаха недоволни?

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (3)
11:16 / 09.09.2020
5430
Гръцки хотелиери благодарят на българите, че са напълнили хотелите на Халкидики, посочва Дойче веле. А българският туристически бизнес кога ще им благодари? И кога най-сетне ще започне да ухажва най-естествената си клиентела? Гръцки хотелиери благодарят на българските туристи, че са напълнили хотелите на Халкидики. Но от българските хотелиери така и не се чуха думи на благодарност към българските туристи, спасили сезона.

Това лято те бяха най-честите гости в черноморските курорти, особено на юг. За удължения през септември и началото на октомври сезон отново се разчита на български туристи. Макар по нищо да не личи: няма рекламна кампания, няма мили послания, любезни покани или бонуси. Накратко: никакво ухажване. Чуха се един-два призива, че се надяват на български туристи - и толкова.

Години наред всеки министър на туризма до втръсване повтаряше за рекламата в чужбина и се оплакваше от недостига на средства, а експерти критикуваха безвкусните и постни български щандове на туристическите изложения в чужбина. В същото време по Черноморието се наливаше бетонът за огромни комплекси, които да поемат руснаци и украинци. Във времената на пандемия този поток секна, без сигурни изгледи за възстановяване и през следващото лято.

Световни туроператори вече прогнозираха, че предишните нива могат да бъдат достигнати едва през 2022. Хиляди български туристи, системно пренебрегвани от местния туристически бизнес, отдавна са избрали други дестинации - например съседна Гърция и отчасти Турция. Дори и да останат за някой и друг уикенд в България, за лятната ваканция със сигурност ще пресекат границата. Потвърждението са опашките на "Кулата" - въпреки изискваните от Гърция PCR-тестове и формуляри за QR-кодове.

По данни на Hellenic Tourism Enterprises Association, през 2019 година приходите от български туристи, пристигнали с автомобил в Гърция, са възлизали на 282 милиона евро. България е на трето място след Румъния и Сърбия. Над 550 хиляди българи са посетили това лято различни обекти в страната, главно по Черноморието, заяви в края на август председателят на Института за анализи и оценки в туризма доц. Румен Драганов. Според него, именно българите, останали да почиват в родината си, са помогнали на бизнеса поне да избие разходите си. За близо 30% спад на българските туристи по Черноморието спрямо над 70% при чуждестранните съобщи през август и новият министър на туризма Марияна Николова.

По данни на Националния статистически институт за юли (тазгодишният летен сезон започна де факто тогава), в България на почивка или екскурзия са били близо 167 хиляди чуждестранни граждани. Данните за август още не са публикувани, но дори броят им да е двойно по-висок, пак няма да достигнат този на българските туристи. Въпреки тези данни, българският турист все така остава извън фокуса на местния бизнес. И дори при новата ситуация, породена от пандемията, нямаше преориентация на рекламната стратегия към вътрешния пазар.

Не го направи предишният министър на туризма Ангелкова, не го направи и Николова, чийто опит в бранша е междувременно малко повече от месец. На петия си ден като министър на туризма тя лансира идеята за въвеждане на национални гозби в курортите и в менюто на хотелите - с аргумента, че "кулинарията е важна част от цялостния ни туристически продукт". Само дето никога досега гурме "България" не е било отличителен белег на българския туризъм. Нито пък качествената храна. Ако беше посетила истинските къщи за гости, Николова щеше да разбере, че традиционните ястия отдавна са в менюто, при това приготвени с местни продукти. Вместо нелепи приумици и щедри подаръци като намалени на 9% ставки по ДДС, българският туризъм има нужда от префокусиране - към местни туристи, но заедно с това и към по-добро качество.

Времето, в което българските туристи посещаваха, опознаваха и сравняваха туристическите услуги на съседите с тези в родината, не работи в полза на българския бизнес. Българите станаха по-взискателни и "благодаря" е вече повече от задължително. Но вместо реклама и благодарности, откъм бизнеса се чуват предимно вопли и жалби. Още през март, когато правителството въведе извънредно положение заради пандемията, от бранша обявиха срив заради отмяна на резервации и спрени полети, поискаха да не плащат ДДС и местни данъци и такси, а държавата да поеме осигуровките за 12 месеца.

Близо половин година по-късно, когато се видя, че чуждестранните туристи ще са рядкост, хотелиерите по морето все така се надяват на чартъри. За да ги улесни, Министерството на здравеопазването отмени от 1 септември PCR-теста и карантината за гражданите на Беларус, Чехия и още няколко държави. По южното Черноморие се надяват на поне 1000 души от Беларус през септември и малко повече украинци. През миналата, макар и слаба година те са били десетократно повече. А българите, които ще почиват през септември в Гърция, със сигурност ще са много повече от туристите в чартърите от Украйна и Беларус. Така че за начало българският туристически бизнес да се научи да благодари на съгражданите си като на чужденци. Предстои му да разчита на тях.

Виж коментарите (3)

Още по темата (463):
25.08.2021 Германец от морето: На българите не им е лесно, но мъжки стискат зъби, не се оплакват и продължават напред
18.08.2021 Протести блокират важни бургаски пътни отсечки
04.08.2021 Спасиха Старосел!
13.07.2021 Всичко за летния грип и какво да правим, ако сме на почивка
12.07.2021 Цяла седмица жега
10.07.2021 Засилени проверки по морето
Още новини от Национални новини:
Две Българии тази сутрин към 8:00 часа
Финансист: Много пари под дюшеците има, купуването на имот с тях ...
Кристина Патрашкова: Това е дъното!
Зверство срещу животно в София: Мъж открива Рада почти умряла и я...
Най-красивите депутатки в новия парламент
Най-модерният затвор за 35 милиона очаква Димо Алексиев: Най-голе...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).