Кап. Димитров: Много неизвестни има със случая с "Вежен"

Автор: ИА Фокус
Коментари (0)
09:55 / 28.01.2025
684
Българският кораб "Вежен", плаващ под малтийски флаг, е задържан край бреговете на Швеция по подозрение за саботаж в Балтийско море. Екипажът е обвинен, че умишлено е прекъснал с котвата си подводен оптичен кабел между Латвия и шведския остров Готланд. На борда на плавателния съд, който е собственост на Параходство "Български морски флот", има осем българи и девет моряци от Мианмар. Според изпълнителният директор на БМФ кап. Александър Калчев не става дума за саботаж, а за инцидент при буря с висока и къса вълна.

"Котвата има съответно стопори, които, когато корабът е в открито море, се поставят, но лошото време и вълната, която залива, винаги може да повреди тези стопори, което е информацията, която имаме от кораба. Може да има небрежност от страна на член на екипажа, но аз лично се съмнявам", каза кап. Калчев на пресконференция вчера.

"Много неизвестни има в целия случай, защото тройно е осигурено задържането на котвата с гилотинен стопор, с лентова спирачка и със зацепването на барабана към котвения шпил, така че и трите неща изведнъж да поддадат е много малко вероятно", коментира капитан далечно плаване Димитър Димитров - председател на Европейската асоциация на морските капитани.

Според думите му не се изключва варианта за технически проблем, а може би и недоглеждане от страна на екипажа.

"Всеки има право, когато е засегната неговата инфраструктура, да си помисли най-лошото и да търси виновни. Хората са прави, защото е нарушена комуникация на държавата. Лично аз съм по-склонен да вярвам на версията на кап. Калчев, че това е просто технически проблем, възникнал на кораба и може би недоглеждане при опериране на механизмите. Всеки кораб има устройство, което записва основни данни за кораба, има и видеокамери на мостика. Информацията се пази 24 часа и се изтрива. Разследващите според мен са взели този запис. Там, където се намира котвеното устройство - там няма видеокамери и няма как да бъде видяно дали нещо е направено или не", обясни капитан далечно плаване Димитър Димитров - председател на Европейската асоциация на морските капитани.

"В лошо време винаги корабът се движи, така че да минимизира щетите от лошото време. Капитанът прави необходимото, за да се намалят вибрациите и клатенето на кораба. На всеки кораб си има процедура всички устройства да бъдат проверени. Всичко да бъде укрепено, така че корабът да устои при лошо време. Не допускам екипажът да не го направи, защото това е основно нещо, което дори и най-неподотвените моряци го правят. Всичко е възможно, когато големи вълни заливат носа на кораба. Но корабът е сравнително нов", коментира пред БНТ още капитан далечно плаване Димитър Димитров - председател на Европейската асоциация на морските капитани.

Виж коментарите (0)

Още по темата (6):
29.01.2025 Външният министър за кораба "Вежен": На място има консул, който да окаже пълно съдействие на нашите граждани
28.01.2025 Капитан Дачев за случая "Вежен": Има саботаж спрямо българския кораб от руска страна
28.01.2025 МВнР: Българите на "Вежен" не са с повдигнати обвинения и могат да напуснат кораба
28.01.2025 Капитан Васил Данов за "Вежен": Няма как да кажем дали е саботаж, или не е
27.01.2025 Александър Калчев за задържания български кораб "Вежен": Възможно е корабът да е скъсал кабел в Балтийско море, но не вярвам да е саботаж
27.01.2025 Задържаха български кораб
Още новини от Национални новини:
Почина детето, ударено от волтова дъга край Пловдив. Родителите: ...
Радев: Войната в Украйна няма военно решение
Обрат! Битата от полицай шофьорка се оказа биеща според свидетел!...
Още една голяма куриерска фирма вдигна цените!
Премиерът: 24 компании са проявили интерес към рафинерията на "Лу...
300 000 българи са извън системата, не правят нищо


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).