Винаги можем да спорим какво е справедливо, но от 2004 година в България е въведена винетната система и тогава отпада пътният данък. Това обяви в предаването "Тази сутрин" по bTV министърът на регионалното развитие
Лиляна Павлова по повод решението на правителството цените на винетките да се увеличат от следващата година.
Таксата за годишен стикер се повишава от 67 лв. на 97 лв., на месечната - от 25 лв. на 30 лв., а на дневната - от 10 на 15 лв.
За автобусите, отговарящи на стандарта Евро 1 и 2, годишната винетка се вдига до 1050 лева, а за тежкотоварните камиони над 12 тона, винетките според екологичния стандарт стават съответно 1743 и 1340 лева.
"Който руши повече, ще плаща повече и постепенно ще се въведе тол такса за тировете и те ще плащат на изминато разстояние", обясни министърът на регионалното развитие.
Предстои обществена поръчка за новата система, както и за въвеждане на електронни винетки.
Мотивът е, че са нужни средства за строителство на нови пътища и ремонт на съществуващите, както и фактът, че цената на винетките е замразена от 2008 година, а оттогава минималната заплата се е увеличила над 60%.
Относно сравнението с други държави - цена на винетка, дължина на магистралите и средна работна заплата - Павлова призова да не се сравняваме с Румъния, защото те имали само една магистрала, а на места там пътищата били по-лоши от нашите.
Министърът на регионалното развитие уточни, че именно ниските заплати у нас са били причина години наред да не се увеличава цената на винетката. Щеше да е по-лесно да има годишна актуализация от 5 лв., отколкото рязък скок.
Относно коментарите на шофьорите, че не може да се плаща по-висока цена за тези лоши пътища, Лиляна Павлова обяви, че спорът дали първо трябва да е плащането или ремонтът е като този за кокошката и яйцето.
Тя обеща правителството да се постарае максимално много в ремонта на третокласните пътища, които са в най-лошо състояние, но уточни, че те няма как да бъдат подновени още следващата година. Тя повтори и дори начерта на картата приоритетните отсечки от основните пътища, които ще бъдат изградени следващата година.
Павлова обяви, че държавата има готовност за зимата - 2000 почистващи машини ще бъдат разположени на 2500 опорни пункта. "Бих казала, че имаме готовност, но нека всеки един от нас да е мобилизиран - да има зимни гуми и да караме през зимата със съобразена скорост", призова министърът.