ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Магазините стават банкомати, няма да е необходима покупка? | ||||||
| ||||||
Това се налага, тъй като напоследък зачестяват измамите, които размиват разликата между неоторизирани и действително поискани от притежателя на парите плащания. Банките въведоха различни правила за контрол на плащанията, така че преводите да стават само след потвърждение от страна на титуляра на банковата сметка. Затова измамниците използват различни форми за измама, които да накарат човека сам да направи плащането. Един от начините за това е, например като хакери следят кореспонденцията по електронната поща между две фирми. След като всички условия по договор между фирмите бъдат уточнени в последния мейл между тях хакерите сменят номера на банковата сметка, по която трябва да бъдат преведени парите. Така купувачът сам извършва плащането, но реално парите не отиват по сметка на продавача, а по сметка на измамниците. Според данни на дирекция “Киберпрестъпност" в ГДБОП чрез използването на тази схема на всеки четири дни някоя фирма губи по 30-100 хил. евро. А няколко пъти в годината компании губят милиони, пише "Труд". Друга използвана схема за измама е при онлайн продажбите. Например човек вижда някаква стока, пусната за продажба от частно лице в платформа за онлайн търговия. След като пише на продавача, получава покана разговорът да бъде пренесен извън официалния канал за комуникация на онлайн платформата. Плаща парите, но не получава стоката и става ясно, че е жертва на измама, а самоличността на продавача е била подправена. Като се има предвид продължаващото съществуване на измами със социално инженерство, при които измамници манипулират жертва, за да изпрати средства на нелегитимен получател, ЕК предлага допълнителни мерки както за предотвратяването на измами, така и за правната защита на хората, пише в мотивите към новата директива. За да сложат край на всички тези измами, от ЕК предлагат да бъде правена проверка дали номерът на банковата сметка съответства на човека или фирмата, на които искате да преведете пари. Ако се окаже, че има разминаване, човекът който изпраща парите, ще трябва да бъде уведомен, а плащането да бъде спряно. След това човекът, който превежда парите, ще има опция или да откаже плащането или да преведе сумата, въпреки предупреждението, че може да става въпрос за измама. Новите правила за проверка на банковите сметки ще бъдат прилагани дори и за незабавните плащания, които се осъществяват в рамките на няколко секунди. Новата директива ще даде и повече права на потребителите, като в определени случаи на измама ще им бъдат връщани парите. Средствата на потребителите ще бъдат възстановявани, ако са станали жертва на измама, защото системата на установяване на съответствие между номер на банкова сметка и име не ги е предупредила за несъответствие. Ще бъдат връщани и парите на потребители, станали жертва на “спуфинг" измама, при която измамникът се свързва с потребителя, представяйки се за служител на банката на потребителя, подвеждайки го да извърши действия, причиняващи му финансови щети. Жертвите на “спуфинг" измама ще имат право да поискат обезщетение от своя доставчик на платежни услуги за пълната сума на измамната трансакция, ако спазват определени условия, като например да подадат жалба в полицията и уведомят своя доставчик на платежни услуги без неоправдано забавяне. Парите няма да бъдат възстановявани в случаи на “груба небрежност" от страна на жертвата, включително, ако станете жертва повече от веднъж на същия вид измама. Използват подставени лица В Пловдив напоследък има няколко случая на изтеглени онлайн кредити от името на хора, които в последствие разбират, че са станали жертва на измама. Пловдивската полиция апелира хората да бъдат внимателни, за да не станат жертва на измамния сценарий. Измамниците използват възможността чрез мобилни приложения на определени компании да взимат онлайн кредити, без необходимост от присъствие в офис. Основното изискване на тези интернет платформи е т. нар “лицева верификация" на клиента - самоличността му се потвърждава, като се въведат данни от личната карта и се направи снимка на неговия образ. Сред предпочитаните жертви на извършителите са млади хора на 20-25 години. Най-често с личните им документи измамниците се сдобиват под различни предлози, свързани с благотворителност. След преминаване на електронната идентификация на човека, от негово име се кандидатства за кредит, а отпусната сума се превежда в някаква банкова сметка. От нея подставени лица теглят парите от банкомат. При прилагане на новата директива на ЕС за проверка дали има съответствие на банковата сметка с човека, на който изпращат парите, тези измами ще бъдат спрени. Извлечение от сметката с търговските марки С новата директива на ЕС ще бъде увеличена прозрачността за таксите за теглене на пари от банкомат и за преводи към страни извън ЕС. Доставчиците на платежни услуги ще бъдат задължени да предоставят информация за всички дължими такси, така че потребителят да знае предварително какви такси ще плати, независимо от използвания банкомат. Край морето има банкомати, които взимат по-висока такса от 10-13% при теглене на пари в брой. След въвеждане на новата директива на ЕС, ако човек реши да изтегли пари, на екрана на банкомата ще трябва да се появи съобщение за дължимите такси. И човекът сам ще преценява дали да изтегли пари или да потърси друг банкомат. По-голяма прозрачност ще има и при банкови преводи към страни извън ЕС. При онлайн плащанията Европейската комисия предлага доставчиците на платежни услуги да бъдат задължени да предоставят на потребителите информация за таксите за конвертиране на валута. Например човек иска онлайн да преведе пари от банковата си карта в евро в банкова сметка в долари в САЩ. В този случай преди плащането потребителят ще трябва да получи информация по какъв курс неговата банка ще обмени евро за долари и по какъв курс банката на получателя обменя евро за долари. Така потребителят ще може да избере услугите на коя банка да използва за превалутирането. Повече прозрачност ще има и при извлеченията от банкови сметки. Настоящата директива на ЕС за плащанията не посочва дали в извлеченията от банкови сметки трябва да бъдат посочвани юридическото име или търговското наименование на получателя (често фирмата, която оперира даден магазин или сайт за онлайн продажби, има различно юридическо име от търговската марка, която познават потребителите). Това може да предизвика объркване сред хората, които може да не разпознаят името, което се появява в извлечението им, и неправилно да подозират измамна трансакция. ЕК предлага доставчиците на платежни услуги да включват в извлеченията от банкови сметки информацията, необходима за недвусмислено идентифициране на получателя на парите, като например да бъде посочено и търговското наименование на получателя. Казваме кой да има достъп до банкова информация Хората лесно и бързо ще посочват кой да има достъп до информация за банковите им сметки, но данните за здравето им ще бъдат защитени. Данните ни, свързани с болести, здраве и застраховки “Живот" ще бъдат защитени с новата директива на ЕС за плащанията. Банките имат чувствителна информация за всеки човек, като например колко често ползва болничен и получава обезщетение от НОИ за временна неработоспособност, дали прави преводи по застраховка “Живот" и съответно дали получава някакво обезщетение. Тази информация може да е от решаващо значение за друга банка, от която човекът иска кредит. Но размяната на такива данни между банките ще бъде забранена с новата директива на ЕС. Хората сами ще решават кои да имат достъп до останалата банкова информация за тях. Много финтех компании предлагат различни услуги, свързани с плащанията. Например електронен портфейл на мобилния телефон, от който човек има достъп до всичките си банкови сметки. Новата директива на ЕС ще позволява на потребителите бързо и лесно да посочват на кого разрешават да има достъп до данни за банковите им сметки. Магазините стават банкомати. Не е необходима покупка Магазините може да заменят банкоматите. И в момента правилата на ЕС позволяват на търговец на дребно да предостави пари в брой на клиент, без да е лицензиран като доставчик на платежни услуги, но само при покупка (“кешбек"). Тоест, ако човек направи покупка за 50 лв. може да поиска от магазина да му дадат още 50 лв. в брой, а от банковата му карта да бъдат дръпнати 100 лв. Всеки магазин сам решава дали да предлага тази услуга. Предложението на ЕК ще позволи на търговците на дребно, ако желаят, да предлагат услуга за предоставяне на пари в брой дори без покупка от клиента, без да е необходимо да имат лиценз. Предложението на ЕК е да има таван от 50 евро на сумата, която можем да вземем в брой от магазин. Целта е да се гарантира наличието на конкуренция с банкоматите, както и че магазините няма да останат без пари, ако някой клиент поиска в брой голяма сума. Магазините ще бъдат задължени да казват предварително какви такси събират за услугата предоставяне на пари в брой. Предложените промени предвиждат фирми да могат да оперират банкомати без да им е необходим лиценз. Това ще насърчи поставянето на повече банкомати на ключови места, където банките не поддържат свои банкомати, но хората се нуждаят от пари в брой. Но при теглене на пари от тези банкомати хората ще трябва да бъдат уведомявани за размера на таксите. По-бързо ще отблокират пари по кредитна карта Новите правила на ЕК ще защитят по-добре правата на хората при блокиране на средства по кредитните им карти, например в хотел или при наемане на кола. При настаняване в някои хотели и при наемане на кола има практика да блокират някаква сума по кредитната карта на клиента. Блокираните средства не са достъпни за потребителя за харчене, докато не бъдат освободени. Освобождаването на неизползвани блокирани средства може да отнеме до няколко седмици или дори да изисква изрично искане за освобождаване от страна на клиента. При пътуване на много българи в страни от ЕС хотелът блокира определена сума от кредитната им карта. Но дори седмици след като се върнат в страната, средствата остават блокирани и се налага да пишат до хотела с молба парите да бъдат отблокирани. ЕК предлага промени, за да се ускори отблокирането на средства по кредитни карти. Ще има и изискване блокираната сума по картата да не бъде неоснователно завишена спрямо крайната цена, която се очаква да плати клиентът. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:Всички | Само на регистрирани | Моите | На приятелиПокажи и всички отговори
на 04.09.2023 г.
-1
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Какво е "фъбинг" и защо да го избягваме на всяка цена
19:33 / 09.11.2024
Хванаха българин с автомобил за 80 000 лева, издирван от Русия
17:43 / 09.11.2024
До две заплати ще получат някои държавни служители като коледни бонуси
17:20 / 09.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета