
ЗАРЕЖДАНЕ...
Манушева: Въвеждането на задължителен час по религия ще дели и противопоставя децата от малки | ||||||
| ||||||
Според него предлагането на предмет "Добродетели и религии" е страхливо действие от страна на МОН. "Така формулирано – "Добродетели и религии" – тази тема се покрива от литературата и историята. Добродетелите са предмет на цялата световна литература. А историята на Църквата е неделима от историята на държавите", обясни той. Стамболов е категоричен, че кръстените в Православната църква деца трябва да учат вероучение, наред с всички други предмети. По думите му е от жизнена необходимост някой да учи на смирение и съкрушение. За него е крайно неправилно да се твърди, че смирението е нещо лошо, че вреди на личността и пречи да се мисли. Според него ако вероучението е избираем предмет, то избираеми трябва да са също литературата, историята, биологията. Стамболов подчерта, че вероучението е най-обективното нещо. На друго мнение обаче е Ирина Манушева – философ и преводач. "Училището преди всичко трябва да помага на децата ни да израстват като пълноценни, мислещи личности, които са готови за съвместен мирен живот с обществото. Можем да говорим за доброто през призмата на религията – това никой не го отрича. Но дебатът в момента не е нито теологичен, нито философски – дебатът е изцяло образователен – дали религията има място като задължителен предмет", коментира тя. Според нея добродетелите не могат да се възпитават с един отделен час. "Да си представяме, че с един час можем да проповядваме или преподаваме добродетели е нелепо", смята Манушева и добави, че е много по-важно какви послания отправяме постоянно към децата. "Много по-важно е да работим за тяхното устойчиво съзряване, например чрез изграждане на различни социално-емоционални умения и умения да разбират правилата в обществото и добросъвестността". Въвеждането на задължителен предмет в рамките на училището ще води до много опасно разделение и объркване, предупреди Манушева в интервю за предаването "Преди всички" по БНР и категорично подчерта: "Доброто, моралът не е прерогатив на религията. Моралът и религията са две самостоятелни системи от ценности и те не са задължително припокриващи се. През едното може да се говори за другото, но това не е задължително, няма знак на тъждество". Според нея образованието е в грандиозна криза. "Не мога да се съглася, че първият въпрос, който трябва да решим и с който ще спасяваме това, че сме довели нещата до катастрофа, ще бъде въвеждането на религиозно обучение", отбеляза Ирина Манушева. Тя изказа мнение, че такъв предмет ще дели и противопоставя децата от малки. Тя посочи и каква е европейската практика по въпроса. По думите ѝ тя следва фундаменталния принцип на Конвенцията за правата на човека и тя е, че родителите имат право да избират образование за децата, което отговаря на техните философски и религиозни убеждения. "Като цяло в Европа има традиция за изучаване на религия в училище. През последните десетилетия се върви към все по-обективно изучаване на религиите и техните принципи, които да не противопоставят, а да обединяват обществото", подчерта Манушева. Тя добави, че навсякъде в Европа съществува опция за отказ от този предмет по желание на родителите, а някъде и по желание на самите деца. "Не знам защо трябва да гледаме винаги какво става другаде, а не гледаме какво трябва да направим ние за себе си", каза от своя страна Иван Стамболов. И призова да се даде възможност на децата да знаят какво е религия, а те след това да решат сами какво искат да правят: "Ако не им дадеш възможност да изберат за себе си, ако не ги информираш, ако скриеш от тях важна информация, тогава извършваш престъпление спрямо децата". Манушева призова за ясни и категорични отговори от просветното министерство на всички въпроси около предлагания предмет. |
За контакти:
тел.: 0886 59 82 67
novini@plovdiv24.bg
гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg