ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Михаил Ставрев: Манталитетът на шофиране говорят за културата на една нация, дисциплина се изгражда само със санкции | ||||||
| ||||||
За 15 дни общо 2 358 автомобила в София са се движили с превишена скорост, като най-високата засечена е 155 км/ч. Тази сутрин стана ясно, че над 8 000 нарушения са заснети за около 2 месеца на бул. "Черен връх“, след като "Пътна полиция“ е започнала да следи за нарушенията там. Това каза комисар Радослав Начев – новият началник на Отдел "Пътна полиция“ София по БНТ. Какви са причините за войната по пътя и какви мерки ще бъдат предприети за превенцията им в столицата? По темата разговаряме с Михаил Ставрев – общински съветник от БСП в София и член на Комисията по транспорт и пътна безопасност към Столичния общински съвет (СОС). Добър ден. Добър ден. Г-н Ставрев, Столична община въвежда мерки за борба с инцидентите по пътищата. Какви са те? Ами мерките, които предлага СОС, в частност Комисията по транспорт, са предимно да се наблегне на превенция в пътното движение. Защо? Защото в София нивото на моторизираност на гражданите е едно може би от най-високите в целия Европейски съюз. В София има регистрирани 825 000 автомобила, като на 1000 души се падат 663 автомобила. Само ще ви дам за сравнение, че в рамките на европейските столици се падат под 450 автомобила на 1000 души. При такава концентрация, естествено, на пътното движение рисковете от злополуки и пътнотранспортни произшествия (ПТП) се повишават. И другото притеснително е средната възраст на автопарка в София. 50% от всички регистрирани автомобили са над 16 години, което е допълнителна предпоставка отново за повишен риск на ПТП. Давате си сметка за необходимостта от навременна интервенция с цел повишаване на пътната безопасност на територията на Столична община. Предлагаме един пакет от мерки, който включва сам по себе си увеличаване ефективността и насърчаване провеждането на информационни кампании в детските градини, училищата за безопасно предвижване в градска среда. Разработването също така за мобилно приложение за учениците, което предвижда награди, за да възбуди техния интерес към правилата за движение. Теоретично, разбира се, и практическо обучение за подобрение квалификациите на младите водачи, визирам специално възрастовата група от 18 до 28 години. Ежегодно закупуване на светоотразителни гривни за всички първокласници на територията на Столична община, защото както сега в неделя се променя времето, стъмва се по-рано, пешеходците много често са с тъмни дрехи в зимния сезон, са трудно забележими. Отделно експериментално в момента преди пешеходните пътеки се поставят изкуствени ограничители на скоростта, които са т.нар. "бъмпери“. Другото, което е, допълнително осветяване на пешеходните пътеки. В София има 1 389 пешеходни пътеки. За съжаление, над 400 са от този тип повдигнати пътеки, които според последните проучвания на EuroNCAP, които правят ти краш тестовете на автомобили, се оказа, че са вредни за пешеходците, защото при евентуален сблъсък при повдигната пешеходна пътека точката на удара се измества над коляното, и за нещастие тогава травмите са по-тежки за пешеходците. Това е най-грубото, което мога да характеризирам с този екип от мерки, които предлагаме. А как се стигна до решението за въвеждането на мерки? Статистиката ли изплаши хората, това, което се случи в последно време? Според мен, не само статистиката. Според мен, вече сме свидетели на ежедневни инциденти, и може би търпимостта на самото общество вече е на точката на изчерпването си, защото все пак манталитетът и поведението на шофиране говорят за културата на една нация. Нека да не забравяме, че ние сме най-бързо изчезващата нация не само в Европа, а в света. Мисля, че не само статистиката, но и свирепите катастрофи, просто нетърпимостта на обществото вече налага да се вземат мерки, които да доведат след себе си до едно съвсем нормално, спокойно, бавно, предвидимо шофиране. Но тук може би не само шофьорите са виновни, защото все пак и пешеходците са част от движението. Моят апел към тях е да се съобразяват кога да тръгнат да пресичат. Ако виждат, че някой автомобил не може да спре, просто моля им се най-искрено да го съобразяват това нещо. И още по-свирепото, което според мен е предпоставка, както станахме свидетели в последната една година на инциденти, е незнанието на много от пешеходците, че трамваят е с предимство на пешеходна пътека, което също води след себе си доста инциденти. Разбира се, тяхното поведение също е важно. Кога се очаква да влязат в сила мерките? Очакват се да влязат в сила до 6 месеца, да бъдат изпълнени дейностите, които коментирахме преди малко от влизането на доклада в сила. Докладът влиза в сила от днес. Има заседание на СОС, на което ще бъде гласуван, и надявам се, както и в Комисията премина, с подкрепата на абсолютно всички политически групи и във СОС. Предвижда се и служители на Столична община да могат да глобяват за определени нарушения. Какви са те и в какъв размер ще бъдат глобите? Тук вече има една малка неуточненост със Закона за движение по пътищата, който в момента не дава право на служители на столичната администрация да налага глоби. Тук отново се набляга на превенцията, тоест, за превишената скорост, събуждайки самосъзнанието на водачите на моторни превозни средства, действително да намалят скоростта, да карат по-бавно и по-внимателно. Но това вече зависи и от Народното събрание, и от евентуални промени в Закона за движение по пътищата и неговия правилник съответно. С вас заговорихме за манталитет и поведение на пътя и понеже виждаме, че явно контролът и ограничителите не стряскат особено шофьорите, какви действия според вас трябва да се предприемат спрямо шофьорите и спрямо пешеходците, разбира се, така че да подобрят културата си на пътя? Защо се стинга до тук? Смятам, че постоянно говорим за това. Какво може да се направи? Това е добро начало, фундаментът, който сме положили, с постоянните разговори, фокусът на обществото да е насочен натам, но имам съмнения, че докато не се променят наказателните постановления, т.е. завишаване на размера на глобите, и то говорим неколкократно, за неспазване на предимство, за неспиране на пешеходна пътека, за неспиране на знак "Стоп“, както същевременно и за неправомерно пресичане на пътното платно от страна на пешеходците, истината е, че дисциплината ще доведе до навика. Дисциплина се изгражда може би в случая само със санкции, с които хората в действителност да осъзнаят и следващия път да се замислят дали биха допуснали такова неспазване на закона. Да, но пък шофьорите с финансова възможност дали ще ги стресне това? Ами силно се надявам да ги стресне, защото светът, в който живеем, не е само материален. Все пак загубата на човешки живот… Точно така. Опазването на всеки човешки живот е най-голямата ценност, която може да предложи днешното ни общество. Ние така безразсъдно да си причиняваме смърт и не само смърт – трайни увреждания, посттравматизмът водят до негативен срив в абсолютно целия ни обществено-икономически строй, като започнем от неработоспособност, социална изолираност. Надявам се действително глобите, плюс повишеното внимание на обществото в момента към този проблем да оформят една симбиоза, която трайно да промени манталитета на шофиране и на пресичане на пешеходците, както на шофьорите, така и на пешеходците. Според вас, като гражданин, кои са основните причини за черната статистика по катастрофи в столицата, само поведението ли е? А и като цяло у нас, не само в София. Според мен действително е само поведението и ще ви дам един пример, който не е свързан със София, а с Кресненското дефиле, където бяха поставени едни разделителни колчета – не знам дали си спомняте случая. Това е може би една от най-печалните отсечки в цялата републиканска пътна мрежа, където имаше най-висока концентрация на ПТП. След поставянето на тези колчета рязко спадна броят на ПТП-тата. Но за съжаление, отново опираме до манталитета, където една нощ съвсем наскоро бяха изрязани тези колчета, защото пречат. Докато българинът ясно сам пред себе си не осъзнае, че невинаги трябва да бъде пръв, т.е. когато можем да бъдем толерантни на пътя, когато отстъпим, нещата се получават също и животът продължава. Животът не е от светофар до светофар кой ще бъде пръв. Истинската тайна на просперитета според мен в тази сфера е търпение и дълъг диалог. Нищо няма да се постигне с резултат от днес за утре. Така е, изисква време. И да завършим това интервю – според вас рокадите в МВР ще спомогнат ли за това да видим резултати от мерките? Т.е. когато се засили контролът, той е свързан с действията на полицията, разбира се. Силно се надявам. Но за мен остава неизвестно все пак, в Столичната дирекция бяха направени седем смени на директори на районни полицейски управления. Лично за мен – не знам на какъв принцип министърът на вътрешните работи е извършил тези кадрови решения. Сам в себе си имам личното усещане… Примерно ще ви дам, връщайки се на темата за пътната безопасност, предполагам всички си спомняте свирепия инцидент на бул. "Арсеналски“, при който нелепо загинаха две млади момичета, и установената след това от всички видове разследващи органи връзка на извършителя Георги Семерджиев и познанството му с една служителка на "Охранителна полиция“, която е служител на столичното І РПУ, чиито директор не беше сменен. Така че не мога да дам оценка на действията на вътрешния министър в тази посока. Много ви благодаря за това интервю. Аз се надявам наистина да видим резултати от мерките, които са въведени, и да помогнат за намаляване на катастрофите и на жертвите по пътя, разбира се. Дано, аз също се надявам. Дано! |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Драстично отслабналият Геро се оказа нежелан от телевизиите
14:51 / 24.11.2024
Ново нападение в столичен мол
19:56 / 24.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета