ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Милен Матеев: Събиране на конституционно мнозинство за попълването на парламентарната квота на ВСС е възможно, но възникват два много важни въпроса | ||||||
| ||||||
Защо "Продължаваме промяната“, г-н Матеев, каза категорично "Не“ на хартиената бюлетина? Ние казваме категорично "Не“ на хартиената бюлетина, защото хартиената бюлетина всъщност е инструмент за манипулиране и контролиране на вота. Казваме категорично "Не“ на хартиената бюлетина, защото за нас е ценен всеки глас на всеки български гражданин и ние не искаме 170 000 български граждани да останат без право на глас, като техният глас всъщност отива в кошчето под формата на невалидни бюлетини. Също така не искаме да се връщаме във времената когато преуморени членове на секционни избирателни комисии припадаха в зала "Арена Армеец“, а бюлетините бяха разсипвани по тротоара край залата. Всъщност машинният вот решава всички тези проблеми при изборите и трябва да стане абсолютно ясно, че машинното гласуване е лесно, бързо, с бързо отчитане на резултатите и абсолютно сигурно. Г-н Матеев, как изглежда според вашата партия промяната в защита на реалния вот? Защитата на реалния вот на гражданите, всъщност освен това да бъде запазено машинното гласуване, което гарантира реалния вот на гражданите, разбира се, трябва да се погледне и на много други недостатъци на изборния процес в страната. Например трябва да бъдат преразпределени изборните списъци, избирателните списъци, като те се излагат т.нар. "мъртви души“, и ние видяхме при последното преброяване, че едва ли не гласоподавателите са повече от живеещите в страната. Затова това трябва да бъде променено, разбира се. Също така по време на изборите трябва да се активизира работата на полицията в борбата с купуването на гласове и да се пресекат всички възможности за контролиране на вота. Г-н Матеев, с намеци от страна на президента Румен Радев, че нищо не е било направено за реформа на правосъдието при Кабинета "Петков“ премина срещата на вашата партия с държавния глава в края на октомври месец. Как ще подходи "Продължаваме промяната“ оттук нататък за осъществяване на една съдебна реформа? На първо място не бих се съгласил, че нищо не е направено по време на Кабинета "Петков“. Това са думите на Румен Радев. Да, да. Просто казвам, че не съм съгласен. Разбира се, крачките, които бяха направени, бяха далеч по-малко и далеч по-малки от това, което ние искахме да се случи със съдебната реформа. Но все пак трябва да си припомним, че след две неуспешни Народни събрания, които се опитаха да закрият спецсъда и спецпрокуратурата, ние успяхме да го направим. Също така успяхме да създадем например самостоятелна администрация на делегираните европейски прокурори. Това, което не успяхме да направим, е да прокараме антикорупционното законодателство, но все пак законопроектът беше внесен в Народното събрание. Така бяха изготвени редица проекти от Министерството на правосъдието, които са внесени още в самото начало на учредяването на новото Народно събрание и те предстоят да бъдат разгледани. В тях, разбира се, е включен одобреният от Венецианската комисия механизъм, който създаде Министерство на правосъдието в Кабинета "Петков“, механизъм за разследване на главния прокурор. В същия законопроект са включени много важните текстове, които предвиждат съдебен контрол върху отказите за образуване на досъдебно производство и прекратяване на досъдебно производство от прокуратурата. Що се отнася до това как виждаме занапред съдебната реформа в този парламент... Да, какво да направи още държавата, по-конкретно вие управниците, за да се случат тези промени наистина? На първо място трябва да има достатъчно жив вот и хоризонт парламентът, за да се случат тези неща. Голяма част от това, което искаме да се случи като съдебна реформа минава през промени на Конституцията, а това изисква поне минимум 6 месеца живот на парламента след внасянето на проектите за промени в Конституцията. Всъщност съм песимист, че ще успеем да прокараме такива конституционни промени, по-скоро би трябвало да се съсредоточим върху законодателни промени, които не налагат промени на Конституцията. Единият от законопроектите, вече споменах, това е разследване на главния прокурор и съдебния контрол върху отказите. Трябва да приемем Закона за противодействие на корупцията, което вече даже беше разгледан в Правна комисия и приет на първо гласуване, както и в Антикорупционната парламентарна комисия. Предстои да се внесат и други промени в НПК и в Закона за съдебната власт, които всъщност ще решат някои от належащите проблеми на магистратите. Стана ясно, г-н Матеев, че ГЕРБ-СДС ще бъдат инициатори за започване на процедура за попълване на изтеклите мандати на членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС) от парламентарната квота. Знаем, че мандатът на ВСС изтече на 3 октомври, като все още няма избрана парламентарна квота за новия състав на ВСС, докато магистратите проведоха своя избор за нови членове. Ще се събере ли според вас квалифицирано мнозинство от парламента, за да се попълни парламентарната квота? Да, попълването на парламентарната квота на ВСС е конституционно задължение на парламента. Събирането на конституционно мнозинство е възможно, но тук възникват 2 много важни въпроса: първо, по какъв начин ще се събере това конституционно мнозинство, дали ще стане чрез едни открити преговори, които се провеждат пред очите на цялото общество, както такъв стил на правене на политика се опитва да наложи "Продължаваме промяната“ в парламента, или ще стане по стария начин, както са свикнали партиите на статуквото, с някакви задкулисни договорки на тъмно. И другият важен въпрос е по какви правила и как ще бъдат номинирани и оценявани кандидатите за членове на ВСС, като за нас е изключително важно подборът на кандидатите. Първо, да се даде възможност на много по-широк кръг от извън политическите партии, тоест, представители на академичната общност, на гражданското общество да имат възможност да номинират кандидати, от друга страна, тези кандидати да бъдат оценявани изключително професионално за техните професионални и морални качества. Ако всичко това ще се случи, ние разбира се, също ще подкрепим избора на такива високопрофесионални и морални кандидати. И няма как да не ви попитам трагедията, която се случи на границата, убийството на границата на наш полицай. Какво трябва да направите вие, народните представители, за да възпрете следващи подобни трагедии като тази от началото на седмицата? Да. Стана ясно, че всъщност проблемите, свързани с охраната на държавата граница не са от вчера, и са натрупвани от безхаберието и корупционните практики на управляващите в последните 10 години. Трябва да бъдат, разбира се, предприети мерки. Аз не мисля, че решенията са изцяло в ръцете на народните представители. Не са. Но все пак вие, народните представители сте част от управлението на страната ни. Да, всъщност, решенията са в ръцете на МВР и изпълнителната власт. Разбира се, ако Министерски съвет прецени, че за по-добри резултати е нужна някаква законодателната промяна, може да внесе в Народното събрание законопроект за такава промяна, и ние разбира се, ще го обсъдим и приемем, ако сметнем, че той е добър и наистина решава проблемите на границата. |
Още по темата: | общо новини по темата: 105 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/18 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Драстично отслабналият Геро се оказа нежелан от телевизиите
14:51 / 24.11.2024
"УниКредит Булбанк" предупреди клиентите си
14:08 / 25.11.2024
Нов хитов турски сериал завладява ефира
15:59 / 24.11.2024
Ново нападение в столичен мол
19:56 / 24.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив? | ||
Да (5596) | 58% | |
Не (3069) | 32% | |
Не мога да преценя (902) | 9% |