ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Млади учители напускат професията | ||||||
| ||||||
В Европа между 30% и 50% от младите учители напускат образователната система. В САЩ процентът е 44%, а в България, точният процент варира между 30% до 40% - млади учители, които се отказват да практикуват професията. По тази причина в Северозападна България – в град Враца на 29 октомври 2024 г. се проведе Кръгла маса на тема "Младият учител и неговата адаптация в училище/детска градина“ по инициатива на Регионален синдикат "Образование“ и Синдикален регионален синдикат на КТ "Подкрепа“ – Враца със съдействието на Синдикат "Образование“ на КТ "Подкрепа“ – София. На форума присъстваха 60 участници – ръководството на СО на КТ "Подкрепа“ – София, началника на РУО – Враца и старши експерти в РУО, директори на училища и детски градини, преподаватели - методисти във ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий“, филиал Враца, учители наставници, базови учители, млади учители, студенти от филиал Враца, председатели на Регионални синдикати на образованието от страната, учители - председатели на синдикални секции на КТ "Подкрепа“ от град Враца и област Враца. Освен това в дебатите се включиха още 550 учители чрез попълване на онлайн анкета на тема "Младият учител в училище/ДГ. Приемственост. Адаптация“. На Кръглата маса чрез научно подготвени лектори се обсъдиха актуални теми от изключително важно значение за задържането на младите педагози в образователната система - "Младият учител – приемственост, актуални проблеми“, "Поддържане на благополучието на младите учители в училище“, "Наставничеството. Учителят наставник и неговата роля за професионалната подкрепа на младия учител“, Стажант – учителят и младият учител в училище. Проблеми и професионална адаптация, Бърнаут синдромът в училище. Практически съвети за психическото здраве на учителя. От разискванията на Кръглата маса и анкетата се стигна до следните изводи: 1. Младите учители и стажант - учители /студенти търсят подкрепа и съдействие при адаптацията им в училище/ ДГ. 2. Текучеството из средите на младите учители не спира. Основни причини за тези високи проценти са: · Ниско заплащане. · Липса на подкрепа и ментор. · Висок стрес и претоварване. · Недостатъчно перспективи за професионално развитие. Ниските заплати са важна причина за отлива на млади хора от системата. Много млади учители напускат професията, защото заплащането в образователния сектор често не е конкурентно спрямо други професии, които изискват подобна квалификация. Това е особено демотивиращо за тези, които тепърва изграждат своя живот, изплащат заеми или създават семейства. Но системата изпитва остра липса на желаещи педагози да са наставници и базови учители. Кои са причините за дефицитите за учител наставник и базов учител на стажант студентите в училище: · Изборът на наставник е голяма отговорност от страна на директора на училището, като наставничеството включва три условия: 1.Подкрепа 2. Споделяне 3. Заплащане, От дебатите стана ясно, че тези фактори, ако не се изпълняват наставничеството не е ефективно. · Натовареността на учителя наставник и базовия учител е много голяма в училище. Работата на учителя включва не само преподаване, но и административни задължения, планиране на уроци, оценяване и участие в извънкласни дейности. Всичко това води до претоварване, което често не е балансирано с адекватна подкрепа от директора и ръководството на училището. · Tърсенето на подкрепа и консултирането на младия учител или стажант - студент е свързано с много умения и компетенции, които включват познаването на множество нормативни документи, в които да се въведе младият учител или стажант студентът. · Изисква допълнително време и натовареност от страна на ментора, което е ограничено, поради посочените причини. · Младите учители често влизат в професията без достатъчна подготовка за справяне с реалните предизвикателства в класната стая. Липсата на менторство и подкрепа от по-опитни колеги или администрацията може да доведе до усещане за изолация и несигурност. · Отказът от базови учители има и своята конкретика за Северозападния регион. Филиал Враца на ВТУ "Св.св. Кирил и Методий“, приема студенти от трите области - Враца, Монтана, Видин в него всяка година се записват между 450 – 500 студенти. Гладът за базови учители и методисти е много голям, но желаещите да са базови учители все повече намаляват. Заплащането е много ниско - стойността на лекторския час на базов учител и методист се равнявана на стойност – 5 лв. · От направената анкета между млади и опитни учители се стигна до заключението, че младите учители имат дисциплинарни проблеми, което също води до напускане на системата. · Много от младите педагози намират по-добри възможности извън сектора. Младите хора често избират професии, които предлагат по- добри условия, по-високи доходи и повече възможности за развитие в други индустрии. Това важи особено за младежите с висока квалификация или владеене на чужди езици. · Като важна психологическа причина за напускането на младия учител се явява неадекватната училищна среда. На базата на направените анализи Кръглата маса взе следните решения, с които да се задържат младите хора в училище. 1.Привличането и задържането на младия учител да стане водеща политика на всяко държавно управление и на МОН. Да се повиши стартовата заплата на младия учител, която да е стимул и "полуотворена врата“ за привличането на млади хора в училище. 2. Да се завишат изискванията в методическата подкрепа - на следните институции – Регионално управление на образованието, директорът на училището, който избира наставник и подкрепящ екип. 3. Изборът на наставник и базов учител е от значение, който да е с много добра научна и методическа подготовка и който да има облекчение в нормата на преподавателската натовареност. 4. В перспектива да се обмисля въвеждане длъжност "Наставник“ – без часове във всяко училище. 5. Във всеки регион да се определи "Ден на младия учител“, където младите учители да получават помагала, консултации, методическа помощ от експертите. 6. Да се въведат обучения - "Подготовка за наставници“. 7. В училище да се въведе длъжността "Среден мениджър“, който да осигурява условията за час особено на младия учител. 9. Да се подобри заплащането на базовия учител и методиста (поне на ниво лекторски час в училище)! 10. Подобряване на условията на труд – сключване на по-добри Колективни трудови договори, които да гарантират умерения баланс между преподаване и почивка на учителите в рамките на нерегламентирания осем – часов работен ден. Участниците в Кръглата маса са на мнение, че младите учители са предпочитани от учениците, защото ги чувстват по-близки, умеят да разнообразяват учебните часове с различни и по-модерни методи и инструменти. Но за да влезе в училище , младият учител трябва да е подготвен от качествени добри базови учители и методисти с научна и методическа подготовка. Да е поет от професионално обучен наставник. Извод: Младият учител днес играе важна роля в образователната система, предоставяйки свежи идеи и нов поглед към обучението. Чрез изграждане на доверие и отношения с колеги и деца - младите учители са необходими. Те разчупват рутината на опита с енергията на младостта и амбицията. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:Всички | Само на регистрирани | Моите | На приятелиПокажи и всички отговори
преди 11 ч. и 17 мин.
0
преди 12 ч. и 42 мин.
+1
В сайта ли е проблема или просто са ми спрели коментарите незнайно защо
преди 15 ч. и 2 мин.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
НАП хвана в крачка автосервиз, обслужващ луксозни коли в Пловдив
17:17 / 12.12.2024
АМ "Тракия" не помни подобен срам
12:57 / 11.12.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета